جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع ضایعات مس

مس نوعی فلز رسانای با ارزش است که با قابلیت بازیافت بی نهایت خود، در سیم کشی، لوله کشی، ساخت موتور، خودرو، کامپیوتر و موارد دیگر کاربرد دارد. این فلز غیر آهنی بوده و ارزش بالایی نسبت به فلزات آهنی دارد. برنج، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، نمونه هایی دیگر از فلزات غیرآهنی هستند. انواع ضایعات مس که ما در این مقاله قصد داریم به شرح آنها بپردازیم، عبارتند از: مس آرمیچری، ظروف مسی، ضایعات روکش دار و کابل مسی؛ که هر کدام از آنها خواص و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع ضایعات مس

پسماندهای مسی در واقع وسایلی از جنس مس هستند که قبلا از آنها استفاده شده است و دیگر به همان شکل قبلی قابل مصرف نیستند. مس ضایعاتی دارای اشکال و انواع مختلفی است که در این بخش به شرح آنها می‌پردازیم.

ضایعات روکش دار

سیم های مسی با پوشش پلاستیکی جزو ضایعات روکش دار هستند که قبل از بازیافت باید این پوشش از سیم جدا شود. این جداسازی به وسیله‌ی قیچی های مخصوص یا سوزاندن انجام می‌شود.

کابل و سیم مسی

این گروه از ضایعات بسیار پرکاربرد بوده و به دلیل روکش پلاستیکی محافظی که دارند، اکسید نمی‌شوند. کابل قرمز، کابل سیاه و تسمه های مسی در این دسته بندی جا دارند.

 ضایعات مس چیست؟

مس آرمیچری

مس آرمیچری (copper armature) یکی از انواع ضایعات مس است که از سیستم برق خودرو و موتور وسایل الکتریکی موجود در خانه می‎توان آنها را تهیه کرد. درصد مس موجود در این دسته از پسماندها، پایین است به همین دلیل ارزش و قیمت کمتری دارند.

ظروف مسی

از سالیان دور استفاده از ظروف مسی، رایج بوده است. این ظروف در مقابل حرارت مقاومت بالایی داشته و به همین علت از ارزش بالایی برخوردار هستند.

درباره‌ی فلز مس چه می‌دانید؟

مس یکی از فلزات موجود در زمین است که در جدول تناوبی در رتبه ۲۹ قرار داشته و فلزی نرم، چکش‌خوار و منعطف است. این فلز در انتقال گرما و برق عملکرد بسیار خوبی دارد. به همین علت، برای مصالح ساختمانی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. قابلیت بازیافت صد درصدی، خواص ضد میکروبی طبیعی و مقاومت در برابر خوردگی از دیگر خواص مس است.

بازیافت مس

مس فلزی کاربردی در طیف گسترده ای از محصولات روزمره است و به علت منابع محدود، بازیافت و استفاده‌ی مجدد از آن روشی سودمند برای کاهش پسماندها محسوب می‌شود. این فرایند در مقایسه با استخراج مس، با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته و مزایای متعددی به همراه دارد. پیش از بازیافت باید مس را از سایر فلزات جدا کرد، همچنین خود مس نیز به دلیل درجه بندی های مختلف باید تفکیک شود. در ادامه، به چند مورد از دلایل بازیافت این فلز ارزشمند اشاره می‌کنیم.

  • کاهش سرعت اتمام منابع محدود مس
  • هدر رفت کمتر انرژی تا حدود 90 درصد
  • کمک به کاهش آلودگی هوا و سموم ناشی از استخراج
  • کاهش هزینه های حاصل از استخراج
  • عدم تجمع مس ضایعاتی در محل های دفن زباله

همچنین فرایند بازیافت مس به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای افراد در مراکز بازیافت کمک بسیاری می‌کند.

مراحل بازیافت مس ضایعاتی

بازیافت مس فرایندی دقیق و زمان بر است. بسته به نوع ضایعات، احتمال دارد در این پروسه تفاوت هایی ایجاد شود؛ اما معمولاً اصل فرایند ثابت است. بعد از جمع آوری انواع ضایعات مس، این فلز باید از سایر فلزات و ناخالصی ها تفکیک شده و کیفیت آن بررسی می‎شود. در قدم بعدی، به قطعات کوچک تر تقسیم شده و در کوره ها ذوب می‌شوند. در طی ذوب، هرگونه ناخالصی باقی مانده، به سطح آمده و از بین می‌رود. گام آخر نیز، تبدیل مس مذاب به شمش و آماده سازی آنها برای استفاده ی مجدد است.

انواع ضایعات مس

درجه بندی های مختلف مس

دانستن معیار و اساس درجه‌ بندی مس اهمیت بالایی داشته و یک دید کلی از ارزش و قیمت آن ارائه می‌دهد.

مس شماره 1

این مورد دارای حداقل 98٪ مس است. فلزات برای قرارگیری در این طبقه باید از نظر ظاهری تمیز و بدون هر گونه آلیاژ، لحیم کاری و رنگ باشند.

مس شماره 2

ضایعات مس شماره 2 را می‌توان با ظاهر تقریبا آلوده و لکه دار آنها شناسایی کرد. این فلزات حتی پس از تمیز کردن نیز همچنان دارای لحیم کاری، رنگ یا سایر پوشش‌ها هستند. حداقل مقدار مس خالص موجود در آنها تقریبا 94 الی 96 درصد است. سیم های ضایعاتی با قطر کمتر از 1/16 اینچ جزو ضایعات شماره 2 قرار می‌گیرند.

مس روشن بدون روکش

این دسته که به خاطر ظاهر درخشان و براق خود معروفند، یکی از با ارزش ترین و درآمدزاترین درجات مس بوده و کیفیت بالایی دارند. فلزات موجود در این دسته بندی نیز عاری از هرگونه عایق، رنگ و ناخالصی هستند. بازیافت مس روشن به دلیل خلوص بالای آن، بسیار آسان است. دقت داشته باشید که لوله های مسی را نمی‌توان در این درجه بندی قرار داد.

مس بدون روکش

ضایعات مس را کجا بفروشیم؟

با گسترش کسب و کارهای آنلاین، وبسایت‌هایی بوجود آمدند که فروشندگان ضایعات مختلف، از جمله ضایعات مس کمک می‌کنند تا بدون واسطه ضایعات را بفروشند. همچنین، شما می‌توانید با مراجعه به سایت بازار ضایعات آگهی سایر فروشندگان ضایعات را مشاهده کنید تا قیمتی مناسب برای محصول خود قرار دهید. 

جمع بندی

سالیان سال است که مس به عنوان فلزی ارزشمند در دسترس انسان ها بوده و به دلیل تطبیق پذیری آن در صنایع مختلف و امکان بازیافت بی نهایت، به عنصری پایدار و ضروری در زندگی روزمره تبدیل شده است. انواع ضایعات مس قابل استفاده‌ی مجدد بوده و فرآیند بازیافت آنها شامل مراحل مختلفی از جمع آوری تا پردازش، پالایش و ذوب است. این فرایند نه تنها باعث صرفه جویی در انرژی و منابع می شود، بلکه مزایای اقتصادی نیز به همراه دارد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه