جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه بازیافت ضایعات چدن

چدن آلیاژی محبوب از دسته آلیاژهای آهنی است. مواد تشکیل دهنده این آلیاژ کربن و آهن هستند. انواع ضایعات چدن برحسب ساختار و رنگ، شامل چدن سفید، خاکستری، چکش خوار و داکتیل می‌شوند. معمولا تمامی این چدن‌ها را از ذوب سنگ آهن در کوره‌های مناسب تولید می‌کنند، اما برای تولید آلیاژ چدن هزینه و انرژی زیادی صرف می‌شود.

یکی از راه‌های جایگزین، بازیافت ضایعات چدن است. ما می‌توانیم با بازیافت محصولات غیر قابل استفاده‌ای که حاوی این آلیاژ هستند، چدن را بازیابی کنیم و به چرخه تولید برگردانیم. در ادامه این مقاله از بازار ضایعات، به بررسی نحوه بازیافت ضایعات چدن می‌پردازیم.

 

نحوه بازیافت ضایعات چدن

 

مراحل بازیافت ضایعات چدن

چدن آلیاژی قابل بازیافت است که می‌توان مجددا از آن در چرخه تولید محصولات مختلف استفاده کرد. این فلز قابلیت ریخته‌گری آسانی دارد و همین موضوع باعث سهولت فرایند بازیافت آن می‌شود. علاوه بر این، سختی این فلز باعث کاربرد گسترده آن در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی و خودروسازی شده است.
بازیافت ضایعات چدن شامل مراحل جمع آوری، ذوب، جدا کردن آلیاژهای مختلف و ریخته گری است. در ادامه، تمامی این مراحل‌ را به طور جزئی‌تر شرح می‌دهیم.

مرحله اول: جمع آوری

بسیاری از مراکز و افراد واسطه ضایعات چدن و فلزات دیگری مانند آهن و فولاد را جمع آوری می‌کنند تا پس از خرید و جمع آوری مقدار زیادی از این فلزات، آنها را به مراکز بازیافت منتقل کنند. ضایعات چدن ممکن است به صورت پودری، ورقه‌ای و حتی شامل یک قطعه آلیاژ چدن باشد. تمامی این اشکال ضایعات قابل بازیافت هستند و می‌توان پس از بازیافت از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

مرحله دوم از بازیافت ضایعات چدن: ذوب ضایعات چدن

یکی از بهترین کوره‌هایی که میتوان برای ذوب این ضایعات آهنی از آن استفاده کرد، کوره پاتیلی است. در این مرحله از نحوه بازیافت ضایعات چدن، تمامی ناخالصی‌ها را جدا می‌کنیم. سپس، قطعات چدن را داخل کوره‌ای با اندازه مناسب می‌ریزیم تا ذوب شود.

مرحله سوم: جدا کردن آلیاژها

تمامی آلیاژها حاوی مقدار متفاوتی از فلزات تشکیل دهنده هستند. در این مرحله، باید ترکیباتی که قابلیت استفاده مجدد در صنعت دارند را با روش‌های مناسب جدا کنیم و در قالب مورد نظر بریزیم.

مرحله چهارم از نحوه بازیافت ضایعات چدن: ریخته گری

برای ریخته گری می‌توان از قالب‌های ماسه‌ای استفاده کرد و آلیاژ مذاب را داخل آن ریخت تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد. وقتی ترکیبات داخل این قالب خنک شد می‌توانیم آنها را جدا کنیم و به تولیدی‌های مختلف بفرستیم تا مجددا در چرخه تولید مورد استفاده قرار بگیرند.

 

مراحل بازیافت ضایعات چدن

 

 بازیافت ضایعات چدن چه مزایایی دارد؟

بازیافت آلیاژ چدن مزایای اقتصادی و زیست محیطی بسیاری را به همراه دارد. اشتغال زایی، کاهش ضایعات موجود در محل دفن زباله و صرفه جویی در هزینه و انرژی تنها بخشی از این مزایا هستند.

1. صرفه جویی در هزینه و انرژی

برای ساخت چدن با استفاده از سنگ آهن هزینه و انرژی بسیاری نیاز است. در صورتیکه بازیافت این ضایعات می‌تواند با صرف انرژی و هزینه کمتری انجام شود.

2. کاهش گازهای گلخانه‌ای

هنگام تولید چدن، گازهای گلخانه‌ای زیادی وارد جو می‌شوند که آلودگی هوا را در پی دارند. به این ترتیب، می‌توان با بازیافت ضایعات چدن تولید گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه آلودگی هوا را کاهش داد.

3. اشتغال زایی

ایجاد مراکز بازیافت باعث می‌شود بسیاری از افراد شروع به کار کنند و درامدی داشته باشند. به این ترتیب، بازیافت ضایعات چدن از نظر اقتصادی نیز مزایای بسیاری دارد.

4. کاهش زباله‌های موجود در محل دفن زباله

این آلیاژ بسیار با ارزش است و نباید به محل دفن زباله منتقل شود. زیرا تجمع ضایعات قابل بازیافت در این محل، باعث آلودگی محیط زیست می‌شود.

 

مزایای بازیافت ضایعات چدن

 

ارزش ضایعات چدن بازیافتی چقدر است؟

در میان سایر ضایعات، چدن ارزش قابل توجهی دارد، اما برای تعیین قیمت آنها باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشیم.

میزان عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین عوامل میزان عرضه و تقاضای بازار است. هر چه افراد تمایل به خرید ضایعات چدن بیشتری داشته باشند، قیمت این ضایعات افزایش پیدا می‌کند. بالعکس، هرچه خریداران چدن کمتر باشند، ارزش آن کاهش پیدا می‌کند.

کیفیت

کیفیت از دیگر عوامل تعیین کننده ارزش چدن بازیافتی است. هر چه ضایعات چدن کیفیت بالاتری داشته باشند ارزش آنها بیشتر است و می‌توانید آنها را با قیمت بالاتری بفروشید. وجود ناخالصی و تمیز نبودن ضایعات چدن از ارزش آنها می‌کاهد.

حجم

هر چه حجم ضایعاتی که شما تمایل به فروش آن دارید بیشتر باشد، ارزش آن بالاتر می‌رود. به خصوص، در مراکز بازیافت چدن هر چه شما ضایعات بیشتری برای فروش داشته باشید آن را با قیمت بیشتری از شما می‌خرند.

قیمت ارز

قیمت ارز نیز از عوامل موثر بر ارزش ضایعات چدن است. با بالا رفتن قیمت ارز، ارزش چدن و ضایعات آن افزایش پیدا می‌کند.

 

کاربرد ضایعات چدن

ضایعات چدن به دلیل قابلیت ریخته گری خوبی که دارد، به راحتی بازیافت می‌شود و می‌توان آن را در تولید محصولات مختلف به کار برد زیرا در برابر سایش نیز مقاوم است. این ضایعات در دسترس هستند و به راحتی یافت می‌شوند. همچنین، می‌توان با قیمت نسبتا پایینی آنها را تهیه کرد که همین موضوع کاربرد ضایعات چدن را دو چندان می‌کند. از دیگر خواص این آلیاژ می‌توانیم به مقاومت در برابر تغییر شکل نیز اشاره کنیم.

با توجه به تمام مزایای ذکر شده، چدن یک فلز عالی برای تولید سرسیلندر است. همپچنین، خودروسازان از این فلز برای ساخت جعبه دنده نیز استفاده می‌کنند. یکی از انواع چدن، چدن داکتیل است که در تولید چرخ‌دنده‌های سنگین و قطعات هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد ضایعات چدن

 

خریدار ضایعات چدن برای بازیافت

برخی از مراکز و افراد واسطه تمایل به خرید ضایعات چدن و انتقال آن به مراکز بازیافت دارند. این افراد مقدار زیادی از محصولات حاوی چدن را می‌خرند و با جدا کردن ناخالصی‌ها کیفیت و تمیزی ضایعات را بهبود می‌بخشند. سپس، ضایعات را به محل دفن زباله می‌برند تا با توجه به کیفیت چدن و حجم ضایعات قیمت گذاری شود.
اگر مقدار زیادی ضایعات چدن دارید و می‌خواهید از آن کسب درامد کنید، روش دیگر این است که به مراکز بازیافت ضایعات چدن مراجعه کنید. در حاشیه بسیاری از شهرهای بزرگ مراکز بازیافتی وجود دارند که فلز چدن را ذوب و تصفیه می‌کنند. سپس، چدن بازیافت شده را به تولیدی‌های مختلف می‌فرستند تا در چرخه تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید و فروش ضایعات چدن در بازار ضایعات

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید و فروش ضایعات چدن، سایت بازار ضایعات است. این سایت شرایطی فراهم آورده است تا افراد مختلف آگهی خرید و فروش ضایعات خود را ثبت کنند. به این ترتیب، وقتی خریداری وارد سایت می‌شود با جستجوی عبارت “ضایعات چدن”، آگهی تمام فروشندگان را مشاهده می‌کند و می‌تواند به طور مستقیم و بدون واسطه با آنها تماس بگیرد.
یکی از مزایای سایت بازار ضایعات برای افرادی که تمایل به فروش ضایعات چدن و دیگر ضایعات فلزی را دارند، این است که می‌توانند پیش از تعیین قیمت، قیمت مشخص شده توسط سایر فروشندگان را بررسی کنند.

 

جمع بندی
چدن یکی از پرکاربردترین ضایعات فلزی در صنعت است. از خواص این آلیاژ می‌توانیم به شکل پذیری و قابلیت چکش خواری بالای آن اشاره کنیم. برای تولید چدن انرژی و هزینه زیادی مصرف می‌شود. در این مقاله در مورد  نحوه بازیافت ضایعات چدن صحبت کردیم.

بنابراین، اگر بتوانیم محصولات غیر قابل استفاده ای که حاوی چدن هستند را بازیافت کنیم و در چرخه تولید محصولات جدید از فرم بازیافتش شده این آلیاژ استفاده کنیم از نظر اقتصادی و زیست محیطی از منافع بسیاری بهره بردیم. به عنوان مثال، استفاده از ضایعات چدن بازیافت شده باعث می‌شود آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کنند. همچنین، با ایجاد مراکز بازیافت به اشتغال زایی نیز کمک بسیاری می‌کند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه