جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم در چیست؟

آهن و آلومینیوم جزو فلزات پرکاربرد در صنعت هستند که در تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از اینکه محصولات حاوی آهن و آلومینیوم دیگر قابلیت استفاده نداشته باشند به ضایعات تبدیل می‌شوند.

تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم  زیاد است اما تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم ازساختار شیمیایی، وزن و کاربرد آنها امکان‌پذیراست. هر دو قابل بازیافت هستند و می‌توان پس از بازیافت نیز از آنها برای تولید محصولات جدید استفاده کرد. در این مقاله از بازار ضایعات، به انواع ضایعات آهن و آلومینیوم و کاربرد آنها در صنعت  پرداخته و به سوال ضایعات آلومینیوم و ضایعات آهن را کجا بفروشیم پاسخ می‌دهیم.

 

تفاوت ضایعات آهن با آلومینیوم

 

ضایعات آهن و آلومینیوم چه فرقی باهم دارند؟

آهن و آلومینیوم دو فلز متفاوتی هستند که هر دو به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو فلز در ساختار، استحکام، هدایت الکتریکی، نقطه ذوب و روش بازیافت با هم متفاوت هستند. در این قسمت، به بررسی جزئی‌تر تفاوت بین این دو فلز می‌پردازیم.

1. تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم در ساختار شیمیایی

آهن فلز سنگینی است که معمولا به صورت سنگ آهن یافت می‌شود. درحالیکه، آلومینیوم فلز سبکی است که از سنگ معدن بوکسیت (Bauxite) استخراج می‌شود.

2. تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم از وزن آن‌ها

آهن وزن بیشتر نسبت به آلومینیوم دارد. در واقع، آلومینیوم نسبت به آهن بسیار سبک‌تر است. به همین دلیل معمولا از فلز آلومینیوم برای تولید پوشش‌های سبک وزن آلومینیومی مانند فویل استفاده می‌کنند.

 

تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم

 

3. استحکام

آهن استحکام بالایی دارد. به ویژه، زمانیکه با فلزات دیگر ترکیب شود و آلیاژی مانند فولاد تشکیل دهد. استحکام آلومینیوم از آهن به مراتب کمتر است. معمولا از آلومینیوم برای ساخت محصولات سبک‌تر استفاده می‌کنند. برای تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم می‌توان به استحکام آن توجه کرد.

4. مقاومت در برابر خوردگی

ازدیگر تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم می‌توان به واکنش‌پذیری آن‌ها اشاره کرد. آلومینیوم نسبت به آهن واکنش‌پذیرتر است، اما وقتی در معرض اکسیژن یا رطوبت قرار بگیرد کمتر خورده می‌شود. در واقع، آلومینیوم وقتی روی فلز دیگری را بپوشاند و در معرض اکسیژن قرار بگیرد، لایه‌ی آلومینیوم اکساید تشکیل می‌دهد که مانع خورده شدن لایه‌های زیرین می‌شود.

5. تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم در نقطه ذوب

آهن نقطه ذوب بیشتری در مقایسه با آلومینیوم دارد. کمتر بودن نقطه ذوب آلومینیوم به سهولت بازیافت این فلز کمک می‌کند. در مقابل، آهن به گرمای بیشتری برای ذوب شدن نیاز دارد. به همین دلیل، باید از کوره متفاوتی برای ذوب این فلز استفاده شود. یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم بررسی نقطه ذوب فلز مورد نظر است.

6. رسانایی

آهن هدایت جریان الکتریکی کمی دارد، درحالیکه رسانایی آلومینیوم بیشتر است. به همین دلیل، معمولا از آلومینیوم برای تولید محصولات الکترونیکی استفاده می‌کنند.

7. بازیافت

هر دو ضایعات فلزی قابلیت بازیافت بالایی دارند. آلومینیوم به دلیل نقطه ذوب کمتر خود، به انرژی کمتری برای بازیافت نیاز دارد.

 

انواع ضایعات آهن و آلومینیوم

از دیگر موارد تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم می‌توان به نوع آن اشاره کرد. هر دو ضایعات آهن و آلومینیوم انواع مختلفی دارند. ضایعات آهن به سه نوع درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم می‌شود و ضایعات آلومینیوم شامل دو نوع خشک و نرم است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

انواع ضایعات آهن

ضایعات درجه یک، درجه دو و درجه سه جزو انواع ضایعات آهن هستند.

 

انواع ضایعات آهن

 

– ضایعات آهن درجه یک:

بیش از 95 درصد این ضایعات از آهن تشکیل شده است. همین موضوع باعث می‌شود نسبت به سایر ضایعات آهن ارزش بیشتری داشته باشند.

– ضایعات آهن درجه دو:

این نوع ضایعات حاوی مقدار کمتری آهن هستند. بنابراین قیمت آنها نسبت به ضایعات آهن درجه یک کمتر است.

– ضایعات آهن درجه سه:

میزان آهن موجود در ضایعات آهن درجه سه از انواع ضایعات آهن کمتر است. به همین دلیل، قیمت کمتری نسبت به دو نوع ضایعات فوق دارند.

انواع ضایعات آلومینیوم

به طور کلی دو نوع ضایعات آلومینیوم داریم که شامل ضایعات نرم و خشک هستند.

– آلومینیوم نرم:

ضایعات آلومینیوم نرم نسبت به ضایعات آلومینیوم خشک چکش خواری بیشتری دارند. بنابراین، می‌توان آنها را به اشکال دلخواه درآورد.

– آلومینیوم خشک:

آلومینیوم خشک استحکام بالایی دارد. در نتیجه، بیشتر در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین ضایعات آلومینیوم خشک و نرم این است که معمولا صنایع مختلف از ضایعات آلومینیوم خشک برای تهیه محصولاتی استفاده می‌کنند که دوام و ماندگاری بالایی دارند. از طرف دیگر، ضایعات آلومینیوم نرم پس از بازیافت بیشتر برای تولید پوشش‌های آلومینیومی و فویل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم در کاربرد

آهن و آلومینیوم خصوصیات متفاوتی دارند. به همین دلیل، در بخش‌های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش، تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم در کاربردشان را با هم بررسی می‌کنیم.

کاربرد ضایعات آلومینیوم

این ضایعات در تولید قوطی‌های آلومینیومی برای بسته بندی انواع دلستر و نوشابه کاربرد دارد. بسیاری از درب و پنجره‌های ساختمان با استفاده از آلومینیوم ساخته می‌شوند. همچنین، یکی دیگر از کاربردهای این ماده مربوط به ساختن تایر و چرخ اتومبیل است.

 

کاربرد ضایعات آلومینیوم

 

کاربرد ضایعات آهن

ضایعات آهن در تولید آلیاژهای مختلفی مانند فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این ضایعات بازیافت می‌شوند و در چرخه تولید محصولات مختلف به کار می‌روند. از کاربردهای آهن می‌توانیم به تولید لوازم خودرو و میلگرد ساختمانی اشاره کنیم. بسیاری از اوقات ضایعات آهنی خودروهای قدیمی ذوب شده و برای تولید خودروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضایعات آهن و آلومینیوم را کجا بفروشیم؟

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، سایت‌هایی مانند بازار ضایعات بوجود آمدند که شما می‌توانید آگهی فروش ضایعات مختلف را در آن ثبت کنید. برای اینکار کافیست ضایعات مورد نظر را جمع آوری کرده و از آن عکس بگیرید. سپس، توضیحاتی در مورد ضایعات آهن یا آلومینیوم مورد نظر خود در سایت درج کنید.
یکی از فاکتورهای تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم قیمت است. شما می‌توانید برای تعیین قیمت، آگهی سایر فروشندگان را بررسی کنید و عوامل موثر بر قیمت روز ضایعات آهن و آلومینیوم را در نظر بگیرید. افرادی که تمایل به خرید ضایعات آلومینیوم دارند آگهی شما را بررسی می‌کنند و بدون واسطه با شما تماس می‌گیرند.

 

جمع بندی
ضایعات آهن و آلومینیوم تفاوت زیادی با یکدیگر دارند اما هر دوی آنها نقش پررنگی در صنعت ایفا می‌کنند. تشخیص ضایعات آهن از آلومینیوم از منظر رسانایی، وزن و فرمول شیمیایی  صورت می‌گیرد و هر کدام در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ضایعات آلومینیوم پس از بازیافت به تولید قوطی‌های نوشابه و دلستر برمی‌گردد. در حالیکه، بیشترین کاربرد ضایعات آهن درصنایع خودروسازی و ساختمان سازی است. از تفاوت‌ ضایعات آهن و آلومینیوم می‌توان به نقطه ذوب و استحکام آنها اشاره کرد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه