جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درجه بندی انواع ضایعات آهن

ضایعات فلزی منابع مهمی هستند که می‌توان از آنها برای بازیافت و به کارگیری مجدد در چرخه‌ی تولید استفاده کرد. در میان این ضایعات، پسماندهای آهنی وجود دارند که حاوی عنصر آهن و خاصیت مغناطیسی هستند. این پسماندها اغلب خرد یا ذوب شده و برای تولید محصولات جدید فولادی مانند تیرها و ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله، قصد داریم در مورد انواع ضایعات آهن و درجه بندی آنها صحبت کنیم.

انواع ضایعات آهن

ضایعات آهن، اقلام مستعملی از جنس آهن در ترکیب با سایر فلزات هستند و در قطعات کوچک یا بزرگ وجود دارند. این مواد بعد از بازیافت در صنعت ساخت فولاد و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. آهن قراضه برای تولید مس نیز به کار می‌رود. انواع مختلفی از ضایعات آهن وجود دارد همچون: سبک، آلیاژی و ضایعات ناشی از پردازش حرارتی.

درجات مختلف ضایعات آهنی

انواع ضایعات آهن به درجات گوناگونی دسته بندی می شوند و هر کدام دارای ویژگی‌ها و کارکردهای ویژه‌ای هستند. در این قسمت با این تقسیم بندی آشنا می‌شوید؛ به علاوه به شرح این موضوع می‌پردازیم که قطعات آهنی در کدام یک از درجه بندی‌ها قرار داده می‌شوند.

انواع ضایعات آهن

سوپر ویژه

پسماندهای سوپر ویژه مرغوب و مقاوم بوده و دارای ابعاد کم، کیفیت مناسب و ارزش بالایی هستند و معمولا از منابع ساختمانی استخراج می‌شوند. آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن، خرده میلگرد، شاسی ماشین ‌های سنگین، نبشی، ناودانی و ورق‌های روغنی زنگ زده جزو این دسته هستند.

ویژه

این دسته از ضایعات از نظر کیفی عالی بوده و میزان چگالی آنها بالاست. همچنین در مقابل خورده شدن و زنگ زدن مقاوم هستند. ورق روغنی سیاه، انواع میلگرد، تسمه‌های آهنی ضخیم، چرخ دنده و رینگ اتومبیل در دسته‌ی ضایعات ویژه هستند.

درجه یک

ضایعاتی که میزان آهن آنها به بیش از 97% می‌رسد، درجه یک نام دارند .به علت خلوص بالا، بازیافت این مواد ساده‌تر بوده و در نتیجه قیمت آنها نیز بالاتر است. مس، نیکل و گوگرد جزو 3 درصد دیگر این ضایعات هستند. لوازم موتوری سبک و سنگین، شوفاژ، چرخ دنده، ریل قطار و پروفیل بدون زنگ زدگی در این دسته قرار دارند.

درجه دو

درصد خلوص این گروه، پایین‌تر و در حدود 94 درصد است و نسبت به نوع درجه یک، از نظر کیفی  و ارزش در رتبه‌ی کمتری قرار دارد. ضایعات آهن درب و پنجره، آب گرم کن، اگزوز، سیم جوش و تسمه در این گروه دسته بندی می‌شوند.

درجه سه

یکی از کم اهمیت ترین موارد در این درجه بندی، نوع درجه سه نام دارد که مقدار آهن موجود در آن حدودا 92% است. حلب و ورق‌های مستعمل جزو این ضایعات به حساب می‌آیند.

مصرف ضایعات آهنی

روغنی

این دسته از نظر کیفیت و قیمت در رتبه‌ی بالایی قرار دارند. این مواد از طریق  نورد سرد تهیه می‌شوند. نورد سرد راهی برای کم کردن قطر ضایعات آهنی توسط ماشین‌ آلات مخصوص است.

گالوانیزه

این دسته از وسایل آهنی پوششی از جنس روی دارند که تاب آوری آنها را در مقابل زنگ زدگی بالا می‌برد. لوله‌‌ی آب، کانال کولر، کابینت و دکل مخابرات پسماند گالوانیزه هستند.

آلیاژی

پسماندهای آلیاژی دارای عناصری از جمله کروم و منگنز هستند و وجود آنها میزان منعطف بودن ضایعات را کم می‌کند. فنر بریده شده، چرخ دنده و سیم بکسل در این دسته قرار می‌گیرند.

همانگونه که در قسمت فوق اشاره کردیم گروه بندی ضایعات به مقدار آهنی که در آنها یافت می‌شود وابسته است.

کاربرد انواع ضایعات آهن چیست؟

آهن ضایعاتی برای اهداف متنوعی به کار می‌رود. از جمله کاربردهای این پسماندها عبارتند از:

ساخت محصولات جدید آهن و فولاد

ضایعات آهن بعد از ذوب در تولید لوازم جدید آهنی برای صنعت ساختمانی، ساخت ماشین آلات و وسایل خانگی به کار گرفته می‌شوند.

هنر و مجسمه سازی

مصرف ضایعات آهنی برای هنرمندان و مجسمه سازان در جهت ساخت آثار هنری و مجسمه ضروری است.

آثار هنری با ضایعات آهن

دکور و وسایل منزل

آهن ضایعاتی برای ساخت مبلمان، میز و وسایل روشنایی استفاده می‌شود.

کاربردهای صنعتی

به کار بردن این قطعات در ساختن پل، ریل،  هواپیما و … رایج است.

در مجموع، بازیافت آهن راهی مناسب برای کم کردن هزینه‌ و حفظ منابع اولیه است.

انواع ضایعات آهن را از کجا بخریم؟

بازار ضایعات بستری فراهم کرده است که خریداران و فروشندگان ضایعات بتوانند بدون واسطه با هم مذاکره کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بازار ضایعات و بررسی قیمت‌های تعیین شده مناسب‌ترین قیمت را برای محصول خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

با توجه به لزوم بازیافت و استفاده از انواع ضایعات آهن، درجه بندی و شناخت آنها امری حیاتی است. صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان، پایین آمدن هزینه‌های تولید و کاهش استفاده از منابع اولیه از نتایج این شناخت و آگاهی است. همچنین به ازای هر تن آهن بازیافتی، مصرف آب 40 درصد کاهش پیدا می‌کند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه