جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو چیست؟

کارخانجات برای کاهش تولید و انتشار مواد آلاینده‎ی ناشی از خودروها که برای محیط زیست و انسان بسیار آسیب زاست، از مبدل کاتالیزوری استفاده می‌کنند. این قطعه در اگزوز وسایل نقلیه تعبیه شده و باعث بهبود عملکرد آن می‌شود اما به مرور زمان دچار فرسودگی شده و بازدهی آن کاهش می‌یابد. ضایعات این مبدل‌ها به دلیل وجود فلزات گرانبها، از ارزش بالایی برخوردار است. در این مقاله به روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو می‌پردازیم.

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور چیست؟

تمام اتومبیل ها، هواپیماها و لوکوموتیوها  نیز دارای مبدل کاتالیزوری هستند که با توجه به سوخت و نوع موتور مدل‌های مختلفی دارد. این قطعه که در اگزوز خودرو قرار دارد، در جریان یک واکنش شیمیایی، به پاکسازی گازها و بخارات سمی ناشی از احتراق خودرو کمک کرده و باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود. مبدل کاتالیستی گازها و بخارات سمی همچون مونوکسید کربن و هیدروکربن را تبدیل به کربن دی اکسید یا نیتروژن میکند که به نسبت، عوارض کمتری دارند.

عناصر قابل بازیافت در کاتالیزور خودرو

ضایعات کاتالیزور خودرو

عناصر با ارزشی همچون پالادیوم، مس، نیکل، رودیوم، آهن و پلاتین در کاتالیزورها یافت می‌شود. ضایعات این قطعات به علت حضور همین عناصر است که با اهمیت و سودمند به شمار می‌آیند. در ادامه به شرح روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو وتفاوت‌های آن می‌پردازیم.

روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو

استخراج اجزای با ارزش موجود در مبدل‎های کاتالیزور و استفاده‌ی مجدد از آنها در تولید، به اقتصاد و شرایط زیست محیطی کمک فراوانی می‌کند. بازیافت این قطعات مستعمل به دو روش‌ مختلف انجام می‎شود که در این قسمت به شرح آنها می‌پردازیم.

قالکاری:

در روش اول ضایعات پس از انتقال به مراکز بازیافت خرد و آسیاب شده تا به حالت پودری در بیایند. سپس پودر حاصله در کوره‎های مخصوص که کوره‌ی قالکاری نام دارد با اکسید نقره، مس یا سرب ذوب می‌شود. دلیل استفاده از اکسیدها این است که فلزات قیمتی موجود در کاتالیزور در آنها جمع شده و به راحتی می‌توان آنها را بازیابی کرد.

شیمیایی:

یکی از روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو، روش شیمیایی است که اثربخشی کمتری دارد و مقادیر اندکی از فلزات قابل بازیافت از طریق آن بازیابی می‌شوند. در این شیوه از بازیافت، ضایعات پس از خرد شدن پودر شده و نیتریک اسید به آن افزوده می‌شود. فلزات موجود در کاتالیزور در این ماده حل شده و سپس با روش‌های مخصوص از آن بازیافت می‌شود.

روش شیمیایی بازیافت ضایعات خودرو

فلزات بازیافتی از این مبدل‌ها را می‌توان برای ساخت فولاد و قطعات الکترونیکی به کار برد.

چگونه از زمان تعمیر یا تعویض کاتالیزور خودرو مطلع شویم؟

کاتالیزور خودرو در گذر زمان نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کند. در ادامه، به علائمی که نشان دهنده‌‌ی زمان تعویض آن است می‌پردازیم.

  • از شتاب وسیله نقلیه کاسته می‌شود.
  • عملکرد موتور ضعیف‌تر از قبل است.
  • اتومبیل در زمان استارت زدن دچار اختلال می‌شود.
  • میزان سوخت مصرفی بالا می‌رود.
  • بوی نامطبوع از اگزوز خارج می‌شود.
  • چراغ هشدار خودرو روشن است.
  • دمای موتور افزایش پیدا می‌کند.

شما می‌توانید پس از تعویض مبدل، آن را به مراکز مربوطه بسپارید تا به کمک روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو، مجددا آن را برای استفاده در صنعت آماده کنید. یکی از بهترین مراکز فروش کاتالیزور خودرو سایت بازار ضایعات است. با ثبت آگهی در این سایت بدون واسطه با خریدار مناسب مذاکره کنید.

علت وجود فلزات گرانبها در کاتالیزور خودرو

ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که چرا از فلزات گران قیمت به عنوان کاتالیزور بهره می برند؟ در پاسخ باید بگوییم که کاتالیزورهایی که در ساختار آنها از فلزات ارزشمند استفاده شده است، نسبت به باقی کاتالیزور ها مزایای بیشتری دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فعالیت کاتالیزوری بهبود یافته، پایداری حرارتی بالاتر، طول عمر بیشتر، تطبیق پذیری و پایداری. نقش پلاتین در این قطعه، اکسید کردن مونوکسید کربن و هیدروکربن ها است. رودیوم، اکسیدهای نیتروژن موجود در اگزوز را کاهش می دهد. پالادیوم نیز نقش حیاتی در کاهش گازهای مضر ناشی از وسایل نقلیه ایفا می‌کند. این فلز تبدیل گازهایی مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن را‌ به دی اکسید کربن، نیتروژن و بخار آب تسهیل می‌کند.

نقش پلاتین در بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو

ضایعات کاتالیرور خودرو را کجا بفروشیم؟

سایت بازار ضایعات شرایطی فراهم کرده است تا خریداران و فروشندگان ضایعات بدون واسطه با هم مذاکره کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بازار ضایعات آگهی فروش ضایعات کاتالیزور را ثبت کنید. وقتی خریداران وارد سایت شوند آگهی را مشاهده کرده و با شما تماس خواهند گرفت.

سخن پایانی

کاتالیزور خودرو از اجزای الزامی در سیستم تخلیه‌ی گازهای موتور است که از نقش آن در تبدیل گازهای آلوده به گازهای نسبتا کم ضرر نمی‌توان چشم پوشی کرد. وجود این قطعه در وسایل نقلیه و همچنین بازیافت آن بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است که در مورد ماهیت، کارکرد و همچنین روش‌های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودرو اطلاعاتی داشته باشید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه