جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربرد ضایعات شیشه چیست؟

شیشه از جمله موادی پرکاربردی است که در صنایع گوناگون و در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضایعات شیشه به مواد شیشه‌ای اشاره دارد که پس از استفاده، دور انداخته می‎‌‎شوند. این ضایعات می‌توانند بعد از انتقال به مراکز مربوطه بازیافت شوند تا بتوان مجددا از آنها برای تولید محصولات جدید استفاده کرد. در این مقاله، به این نوع ضایعات، کاربرد ضایعات شیشه و اهمیت آن می‌پردازیم. مدیریت درست پسماندهای شیشه اهمیت بالایی دارد چرا که بر محیط زیست و سلامت موجودات تاثیر گذار است.

انواع ضایعات شیشه

این ضایعات طیف گسترده‎ای از وسایل را شامل می‎شوند و جزو پسماندهای سودمند هستند. این نوع پسماند، بر اساس تفاوت کاربرد ضایعات شیشه به چند دسته تقسیم می‎شوند که برخی از آنها بازیافت دشوارتری نسبت به مابقی ضایعات دارند.

آینه

آینه در واقع شیشه‌ای است که با یک ماده‌ی بازتاب دهنده همچون آلومینیوم، کروم یا نقره پوشیده شده است. بازیافت ضایعات آینه به دلیل حضور این مواد پوشاننده چندان راحت نیست. قبل از آغاز فرایند بازیافت این مواد باید به صورت کامل جدا شده و سپس شیشه بدون کوچک‌ترین ناخالصی برای بازیافت فرستاده شود.

شیشه پنجره

بازیافت این دسته از ضایعات آسان تر بوده و کم هزینه تر است، چرا که نسبت به انواع دیگر خلوص بیشتری دارند. هنگام نوسازی ساختمان‎ها می‌توان به راحتی ضایعات پنجره‌ها را بازیافت و مجددا برای تولید شیشه‌های جدید مورد استفاده قرار داد.

شیشه-پنجره

شیشه تلویزیون

بازیافت این نوع از ضایعات نیز چالش‌های مخصوص خود را به همراه دارد. در تلویزیون و مانیتور، برای نشان دادن تصویر از لامپ پرتوی کاتدی استفاده می‌شود. اکسید سرب موجود در تلویزیون به کاهش تشعشعات این لامپ کمک می‌کند. از آنجایی که شیشه پیش از بازیافت باید عاری از هر گونه ناخالصی باشد، این مواد نیاز به جداسازی دارند که همین مسئله هزینه‎بر بوده و فرایند بازیافت شیشه مانیتور و تلویزیون را سخت می‌کند.

شیشه خودرو

شیشه‌های بلا استفاده‌ی خودرو می‌توانند بازیافت شده و مجددا وارد چرخه‌ی تولید شیشه‌های جدید شوند. ارزش این ضایعات بسته به جنس آنها تفاوت دارد؛ چون شیشه‌های عقب، جلو و بغل خودرو با هم متفاوتند. فرایند بازیافت آنها نیز به دلیل خلوص بالایی که دارند، کم هزینه و آسان است.

لامپ

وجود عنصر جیوه در لامپ‌ها پروسه‌ی بازیافت آنها را با مشکلاتی رو به رو می‌کند. در هر صورت بازیافت لامپ‌های غیرقابل استفاده بسیار حائز اهمیت است.

جیوه-در-لامپ

ظروف پیرکس

ما در زندگی روزمره از شیشه پیرکس به دلیل تاب آوری آن در برابر حرارت بالا، به عنوان ظروف پخت و پز استفاده می‌کنیم. بازیافت ضایعات این ظروف نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ظروف آزمایشگاهی

میزان خلوص این ظروف بالاست و بازیافت آنها پراهمیت است. نکته‌ی مهم در بازیافت این ظروف پاک کردن آنها پیش از شروع عملیات است چرا که این محصولات با مواد شیمیایی گاها خطرناکی تماس داشته اند.

کاربرد ضایعات شیشه چیست؟

این ضایعات بعد از بازیافت کاربردهای گوناگونی دارند. بخشی از کاربرد ضایعات شیشه به شرح زیر هستند.

  • تولید مجدد شیشه: ضایعات بازیافتی برای ساخت بطری‎، پنجره و سایر ظروف شیشه‌ای به کار برده می‌شود.

ساخت-بطری

  • صنایع هنری: این ضایعات ممکن است در صنایع شیشه گری یا هنری برای ساخت محصولات تزئینی و دکوراتیو استفاده شوند.
  • صنعت ساختمانی: ضایعات بازیافتی در تولید سرامیک، کاشی و عایق کاربرد دارند.

قیمت ضایعات شیشه

در این بخش به شرح فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت ضایعات شیشه می‌پردازیم.

  • کیفیت: شیشه‌هایی که خلوص بیشتری داشته و دارای آلایندگی کمی هستند از ارزش بالاتری برخوردارند.
  • عرضه و تقاضا: در صورتی که افراد و مراکز زیادی خواهان این ضایعات باشند اما عرضه‌ کمتر باشد، قیمت آنها بالا می‌رود.
  • نوع: نوع شیشه در تعیین قیمت آن موثر است. بطری‌های رنگی شیشه‌ای از ارزش کمتر و شیشه بلور ارزش بالاتری دارند.

موقعیت اقتصادی و شرایط بازار نیز بر قیمت موثر است.

خرید و فروش ضایعات شیشه

برای مبادله‌ی ضایعات دو روش مراجعه‌ی حضوری و آنلاین وجود دارد. استفاده از پلتفرم های آنلاین راه کم هزینه تری است که در زمان نیز صرفه جویی می‌کند. سایت بازار ضایعات از جمله بهترین سایت های موجود در این زمینه است. شما می‌توانید با تضمین قیمت و کیفیت اقدام به خرید و فروش ضایعات مد نظر خود کنید.

فروش-آنلاین-ضایعات

سخن نهایی

سیلیس، آهک و سولفات سدیم مواد مورد نیاز در تولید شیشه هستند. این مواد مانند همه منابع طبیعی، محدود بوده و استفاده از آنها به مقدار زیاد موجب کم شدن ذخایر موجود می شود. بازیافت ضایعات شیشه از اتمام این ذخایر ارزشمند جلوگیری کرده واین اطمینان را به ما ‌می‌دهد این مواد برای نسل های آینده باقی خواهند ماند. کاربرد ضایعات شیشه در تولید مجدد شیشه، صنایع هنری و صنایع ساختمانی برمی‌گردد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه