جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربرد ضایعات چدن چیست؟

ضایعات چدن، شامل انواع اقلام چدنی است که به پایان چرخه عمر اولیه‌ی خود رسیده اند و آماده بازیافت هستند. انواع ضایعات چدن اغلب به دلیل دوام، نقطه ذوب و تطبیق پذیری بالا، در صنایع بازیافت و متالورژی به عنوان یک منبع با ارزش مورد توجه قرار می گیرند. بازیافت ضایعات چدن به پایداری محیط زیست و حفظ منابع کمک می کند، چراکه این مواد بعد از بازیافت مجددا وارد چرخه‌ی تولید می‌شوند. در این مقاله، با کاربرد ضایعات چدن و راه های خرید و فروش این ضایعات آشنا می‌شوید.

ضایعات چدنی چیست؟

انواع ضایعات چدن متفاوت است، از قطعه‌های دور ریخته شده خودرو گرفته تا لوله کشی و ماشین آلات مستعمل. این دسته از ضایعات حین تولید و استفاده از چدن و سایر آهن آلات حاصل می‌شوند. هر کدام از انواع این ضایعات پس از بازیافت کاربردهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، چدن بازیافتی را می توان در ساخت قطعات جدید خودرو، مصالح ساختمانی و حتی در هنر برای ساخت مجسمه های فلزی استفاده کرد.

بازیافت ضایعات چدن

کاربرد ضایعات چدن

در این بخش می‌خواهیم به کاربرد چدن ضایعاتی بپردازیم. فرآیند بازیافت ضایعات چدن نه تنها به حفظ سلامت محیط زیست کمک می‌کند، بلکه از جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف نیز سودمند است. در ادامه با برخی از کاربردهای آن آشنا می‌شوید.

  • ساخت فولاد: فولاد در صنعت های بسیاری قابل استفاده است. مثلا، در ساخت خودرو، ضایعات چدن یکی از اجزای اصلی تولید فولاد هستند.
  • تولید ماشین آلات: در هنگام ساخت تجهیزات کشاورزی و صنعتی از این ضایعات استفاده‌ی بسیاری می‌شود.
  • ریخته گری: انواع چدن ضایعاتی در ساخت وسایل فلزی جدید کاربرد دارند.

آشنایی با کاربرد چدن ضایعاتی اهمیت بالایی دارد. بازیافت و استفاده از این ضایعات راه حلی سازگار با محیط زیست برای مدیریت زباله‌ها با کاهش نیاز به دفن زباله و حفظ مواد خام ارائه می دهد. علاوه بر این، ارزش این ضایعات از نظر اقتصادی نیز بالاست، زیرا اغلب یک جایگزین مقرون به صرفه برای مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان است.

آیا با کاربرد ضایعات چدن در ساختمان سازی آشنایید؟

اگرچه چدن مانند فولاد چکش خواری بالایی ندارد، اما زمانی که به آن شکل داده شود، بسیار با دوام و محکم است. از کاربرد چدن ضایعاتی بعد از بازیافت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ساخت نرده‌ها، پله‌ها، ستون‌ها، اتصالات، قطعات خودرو و تیرهای چراغ برق.

قابلمه چدنی

مدتهاست استفاده از قابلمه‌ی چدنی بسیار رایج شده است که دلیل آن ظاهر زیبای آنها، شستشوی آسان و سریع و توزیع یکنواخت حرارت به مواد غذایی است؛ علاوه بر این قابلمه چدنی حین پخت هیچ گونه مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین وارد غذا نمی کند. اما دانستن چند نکته ضروری است. پیش از استفاده از ظروف چدنی باید در نظر داشته باشید که آنها هنگام سرخ کردن، تفت دادن، پختن و برشته کردن مواد غذایی بهترین عملکرد را دارند اما برای جوشاندن نباید از آنها استفاده کرد. همچنین قابلمه‌ی چدنی در پختن گوشت و سبزیجات واقعاً خوب عمل می کند، اما بهتر است برای مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی از ظروف دیگری استفاده کنید.

قابلمه چدنی

چه عواملی در تعیین قیمت ضایعات چدن تاثیر گذارند؟

در این قسمت، ما به بررسی عواملی می‌پردازیم که می‌توانند بر ارزش ضایعات چدنی شما تأثیر بگذارند.

مقدار:

مقدار ضایعات موجود یکی از عوامل تعیین کننده‌ی قیمت آنهاست. خرید در حجم عمده راحت‌تر بوده و هزینه‌ی حمل و نقل کمتری دارد.

کیفیت:

کیفیت ضایعات بر قیمت آنها اثر می‌گذارد. میزان خلوص و درصد آلایندگی ارزش آنها را تعیین می‌کند.

عرضه و تقاضا:

قیمت ضایعات فلزی به شدت تحت تأثیر این موضوع است. در واقع میزان تقاضا و قیمت ضایعات رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند.

محل خرید ضایعات:

فاصله شما با خریداران نیز می‌تواند تعیین کننده‌ باشد؛ چرا که خریداران باید هزینه‌های حمل و نقل را نیز لحاظ کنند.

شرایط بازار:

شرایط بازار مانند روند اقتصاد جهانی نیز می تواند بر قیمت ضایعات فلزات تاثیر بگذارد.

قیمت انرژی:

هزینه‌ی انرژی مورد استفاده برای پردازش ضایعات بر قیمت آن تأثیر دارد. زمانی که قیمت انرژی بالا باشد، هزینه‌ی بازیافت فلز نیز بالاست و در نهایت منجر به افزایش قیمت ضایعات می شود.

عوامل موثر بر تعیین قیمت ضایعات چدن

ضایعات چدنی را کجا بفروشیم؟

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد: ضایعات را کجا بفروشیم؟ به دلیل کاربرد ضایعات چدن در صنایع متنوع، مراکز و کارخانجات بسیاری در سطح شهر وجود دارند که شما با حضور در آنجا قادر هستید ضایعات خود را به فروش برسانید. اما همانطور که می‌دانید، مراجعه‌ی حضوری سختی‌ها و مشکلات مخصوص به خود را دارد. مقایسه‌ی قیمت و یافتن یک خریدار منصف به صورت حضوری آسان نیست. این روزها خرید و فروش اینترنتی جایگزین مناسبی برای مراجعه‌ی حضوری شده است. سایت بازار ضایعات در این زمینه به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید بعد از مقایسه‌ی قیمت، ضایعات مورد نیازتان را با کیفیت و قیمت تضمین شده از بازار ضایعات خریداری کرده و یا برای ضایعات خود خریدار مناسبی پیدا کنید.

سخن پایانی

ضایعات چدن نقش مهمی در ساخت فولاد، تولید ماشین آلات و ریخته گری دارند. این ضایعات را می‌توان بازیافت کرد و مجددا از آن در چرخه تولید محصولات جدید بهره برد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ضایعات چدنی خود را می‌فروشند تا علاوه بر کسب درامد به محیط زیست و اشتغال زایی نیز کمک کرده باشند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه