جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی انواع ضایعات شیشه و کاربرد آنها

شیشه یکی از پرکاربردترین موادی است که تقریبا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام و شفافیت این ماده آن را به یکی از پراهمیت‌ترین مواد اولیه در ساختمان سازی، خودروسازی، بسته بندی مواد غذایی و ساخت وسایل تزئینی تبدیل کرده است.

با توجه به مصرف روزمره انسان‌ها از شیشه، هر روز مقدار زیادی از انواع ضایعات شیشه تشکیل می‌شود که دیگر قابل استفاده نیستند و به محل دفن زباله منتقل می‌شوند. به شیشه‌های آسیب دیده‌ای که دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد، ضایعات شیشه می‌گویند.  در این مطلب  از بازار ضایعات به بررسی انواع شیشه ضایعاتی می‌پردازیم.

 

انواع شیشه ضایعاتی

 

انواع ضایعات شیشه

شیشه یکی از پرسودترین ضایعات  محسوب می‌شود. ضایعات شیشه انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربردهایشان از هم متمایز شده‌اند. شیشه‌های‌ به کار رفته در پنجره، خودرو، آینه، لامپ و پیرکس جزو انواع شیشه ضایعاتی به شمار می‌آیند. هر یک از این ضایعات از ارزش متفاوتی برخوردار هستند و برخی از آنها نیاز به فرایند بازیافت پیچیده‌تر و چالش برانگیزتری دارند. در این قسمت به بررسی انواع ضایعات شیشه می‌پردازیم.

ضایعات شیشه پنجره

معمولا در پروژه‌های نوسازی یا تخریب ساختمان، بسیاری از شیشه‌های پنجره تعویض می‌شوند تا از فناوری‌های جدیدتر و شیشه‌هایی با ظاهر و مقاومت بهتر استفاده شود. جالب است بدانید اگر به جای منتقل کردن این ضایعات به محل دفن زباله، آنها را بازیافت کنید، می‌توانند مجددا در تهیه شیشه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای ضایعات شیشه پنجره

یکی از مزایای شیشه‌های پنجره، خلوص بالای آنهاست که آن‌ها را در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم می‌سازد. ضایعات پنجره نسبت به سایر شیشه‌ها ناخالصی‌های کمتری دارد. به همین دلیل، پیش از شروع بازیافت به مراحل کمتری برای از بین بردن آلودگی‌ها و آلاینده‌ها نیاز دارند.

ضیعات شیشه خودرو

شیشه خودرو یکی از انواع ضایعات شیشه است. در اثر تصادف، شیشه اتومبیل باید تعویض شود. به همین دلیل، در تعمیرگاه‌ها مقدار زیادی ضایعات شیشه خودرو یافت می‌شود. بسیاری از این شیشه‌ها از چندلایه تشکیل شدند و می‌توان با انجام فرایند بازیافت، مجددا آنها را به چرخه تولید برگرداند و از آنها در تهیه شیشه‌های جدید برای اتومبیل استفاده کرد. قیمت ضایعات شیشه اتومبیل بسته به جنسی که دارد متفاوت است همانطور که می‌دانید جنس شیشه جلو از  لمینت و جنس  شیشه عقب اتومبیل و درهای جلو و عقب  از جنس سکوریتی است که استحکام کمتری نسبت به لمینت دارد.

مزایای ضایعات شیشه خودرو

از آنجاییکه این ضایعات از چندلایه تشکیل شدند در برابر شکستن مقاوم هستند. اگر بخواهیم آنها را بازیافت کنیم، هنگام خرد کردن به قطعات تیز و برنده تبدیل نمی‌شوند و خطر آسیب دیدن افراد حین بازیافت را کاهش می‌دهند. این شیشه‌های ضایعاتی از خلوص زیادی برخوردار هستند به همین دلیل بازیافت آنها ساده‌تر است.

ضایعات ظروف پیرکس

ظروف پیرکس بخشی از انواع ضایعات شیشه هستند که در برابر حرارت مقاومت دارند. به همین دلیل، بیشتر در آشپزخانه و آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف شیشه‌ای از بوروسیلیکات تشکیل شده است. بنابراین، برخلاف ظروف شیشه‌ای تشکیل شده از سیلیکات، مقاومت منحصر به فردی در برابر افزایش دما و حرارت دارند. برای بازیافت شیشه‌ی پیرکس به دستگاه‌ها و کوره‌های پیشرفته‌تری نیاز داریم که حرارت بیشتری ایجاد کنند.

 

شیشه ضایعاتی پیرکس

 

ضایعات شیشه لامپ

یکی دیگر از انواع شیشه ضایعاتی لامپ‌های فلوئورسنت و رشته‌ای  هستند که از شیشه تشکیل شدند. زمانیکه طول عمر این لامپ‌ها تمام شود نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. بنابراین، دور انداخته می‌شوند. بسیاری از تعمیرکاران لوازم الکترونیکی مقدار زیادی لامپ غیر قابل استفاده دارند که با بازیافت آنها می‌توانند علاوه بر کمک به محیط زیست، کسب درامد کنند.
فرایند بازیافت برای تمامی انواع ضایعات شیشه نیاز به دقت و توجه دارد. با این وجود، بازیافت شیشه لامپ نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا برخی از لامپ‌ها حاوی مقدار کمی جیوه هستند که ماده‌ای خطرناک به شمار می‌آید.

ضایعات ظروف آزمایشگاهی

بسیاری از ظروف آزمایشگاهی از شیشه‌های ساده یا پیرکس تشکیل شده است. این ظروف در آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت شکسته شدن به محل دفن زباله منتقل می‌شوند. معمولا شیشه استفاده شده در این ظروف از خلوص بالایی برخوردار است.

خطرات ضایعات شیشه آزمایشگاهی

ممکن است این ظروف با مواد شیمیایی خطرناکی در تماس بوده باشند. به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که بخشی از این ترکیبات شیمیایی خطرناک یا آلاینده‌‌ها روی ظروف باقی مانده باشند. در صورتیکه این آلاینده‌ها و آلودگی‌ها به درستی از شیشه پاک نشوند، در فرایند بازیافت مشکل ایجاد می‌کنند.

ضایعات آینه

در تهیه آینه‌ها، پوشش قابل انعکاسی مانند آلومینیوم یا نقره بر سطح شیشه قرار می‌گیرد. به دلیل وجود این پوشش‌ها، بازیافت شیشه به کار رفته در تشکیل آینه اندکی چالش‌برانگیز است. پیش از انجام فرایند بازیافت باید پوشش‌های روی سطح شیشه جدا شوند و شیشه‌ای که برای بازیافت فرستاده می‌شود، هیچگونه آلودگی یا ناخالصی بر سطح خود نداشته باشد.

ضایعات شیشه تلویزیون

شیشه تلویزیون‌ها و مانیتورهای قدیمی یکی از انواع ضایعات شیشه است که لوله پرتو کاتدی دارد. به همین دلیل، اکسید سرب در آن به کار برده شده است که مانع عبور تشعشعات لوله پرتو کاتدی شود. به دلیل وجود سرب، بازیافت این نوع شیشه چالش برانگیز است. توجه داشته باشید که برای بازیافت این لوازم کامپیوتری باید حتما پیش از انجام فرایند بازیافت، سرب موجود در مانیتور و تلویزیون خارج شود. استخراج سرب نیز به امکانات تخصصی‌تر وپیچیده‌تری نیاز دارد.

خطوط عمودی صفحه کامپیوتر، تصویر مبهم، پیکسل‌های مرده و صدای مخدوش از جمله عواملی است که بر روی قیمت ضایعات شیشه تلویزیون تاثیرگذارند.

 

ضایعات شیشه مانیتور

 

ضایعات شیشه ساختمانی

در طول فرایند بازسازی یا تخریب ساختمان، مقدار زیادی شیشه ضایعاتی تولید می‌شود.ضایعات شیشه درهم شامل در و پنجره‌های شیشه‌ای و شیشه‌ به کار رفته روی سطوحی مانند کابینت است. بسیاری اوقات سازندگان، این شیشه‌ها را به محل دفن زباله منتقل می‌کنند. جالب است بدانید بازیافت ضایعات شیشه ساختمانی امری ضروری است که علاوه بر کمک به محیط زیست و کاهش زباله‌های موجود در محل دفن زباله، به حفظ انرژی نیز کمک می‌کند.
انرژی و هزینه زیادی برای استخراج مواد اولیه لازم برای تهیه شیشه مصرف می‌شود. بازیافت شیشه به انرژی کمتری نسبت به استخراج آن نیاز دارد. بنابراین، مصرف انرژی کمتر شده و گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جو نیز کاهش پیدا می‌کند.

ضایعات شیشه چه کاربردی دارند؟

خرید ضایعات شیشه برای افراد بسیاری دارای اهمیت است زیرا انواع شیشه ضایعاتی بطری‌ها، پنجره‌ها و مانیتور کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. در این قسمت، به بررسی بخشی از کاربردهای این ضایعات می‌پردازیم که شامل بازیافت و استفاده در محصولات جدید شیشه‌ای، تهیه فلایبرگلاس و شیشه‌گری هستند.

بازیافت انواع ضایعات شیشه

مهم‌ترین کاربرد انواع ضایعات شیشه بازیافت است. در صورتیکه ظروف شیشه‌ای قدیمی را بازیافت کنیم، می‌توانیم از آن در تهیه لوازم جدید استفاده کنیم. برای بازیافت شیشه، ابتدا باید شیشه‌های قدیمی و شکسته را جمع آوری کنیم. در مرحله بعد، تمامی آلودگی‌های موجود در آن مانند برچسب یا پوشش از بین می‌روند.
شیشه‌های تمیز شده وارد دستگاه مخصوصی می‌شوند تا خرد شده و به قطعات کوچک تبدیل شوند. سپس فرایند ذوب انجام شده و شیشه‌ها در قالب‌های مناسب ریخته می‌شوند. در مرحله آخر، این ترکیبات برای مصرف مجدد به کارخانجات تولید کننده فرستاده می‌شوند.

فایبرگلاس

می‌توان از انواع شیشه ضایعاتی در تهیه فایبرگلاس استفاده کرد. فایبرگلاس الیاف شیشه‌ای هستند که علیرغم وزن پایینی که دارند، از استحکام بالایی برخوردار هستند. این ترکیبات یک عایق الکتریکی خوب هستند که برای لوازم الکترونیکی گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.

شیشه گری

شیشه گری هنری است که در آن با دمیدن در شیشه، شکل خاصی به آن می‌بخشند. کسانی که با هنر شیشه‌گری آشنا هستند می‌توانند انواع شیشه‌ ضایعاتی را به حالت نیمه جامد تبدیل کنند و با دمیدن، آن را به شکل ظروف آزمایشگاهی یا لوازم تزئینی دربیاورند. علاوه بر این، وسایل هنری و صنایع دستی زیادی با استفاده از شیشه ساخته می‌شوند.

 

بازیافت ضایعات شیشه

 

با ضایعات شیشه چه کنیم؟

دفن زباله‌های شیشه‌ای آخرین راه برای از بین بردن شیشه ضایعاتی است زیرا فضا را اشغال می‌کند. بجای دفن ضایعات شیشه با فروش آن می‌توان به فرایند بازیافت شیشه کمک کرد. حال این سوال پیش می‌آید این ضایعات را کجا بفروشیم؟ پاسخ ما به شما سایت بازار ضایعات است که با بالاترین قیمت ممکن ضایعات شیشه را از شما خریداری می‌کند و بدین شکل به فرایند بازیافت شیشه کمک شایانی می‌شود.

 

 

سخن پایانی:
اگر شما قصد فروش انواع ضایعات شیشه را دارید، می‌توانید با توجه به نوع ضایعات، مناسب‌ترین قیمت را برای آن تعیین کنید. با گسترش فضای آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی، سایت بازار ضایعات شرایطی فراهم کرده است تا شما آگهی خرید یا فروش ضایعات شیشه را در سایت ثبت کنید. سپس، از میان تمامی آگهی‌های ثبت شده بهترین خریدار یا فروشنده را انتخاب کرده و به طور مستقیم با او تماس بگیرید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه