جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استخراج طلا از برد کامپیوتر با روش اسیدکاری و قالکاری

طلا به دلیل رسانش بالایی که دارد در بیشتر قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌های مختلفی از کامپیوتر از جمله مادربرد نیز حاوی مقداری طلا هستند. مقدار طلا در مانیتور کامپیوتر بسیار اندک است اما استخراج این فلز از تعداد زیادی کامپیوتر، باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه لازم برای استخراج این فلز ارزشمند می‌شود.

در این مقاله از بازار ضایعات، به بررسی فلزات قابل بازیافت در کامپیوتر می‌پردازیم و روش‌های استخراج طلا از برد کامپیوتر را شرح می‌دهیم.

 

استخراج طلا از برد کامپیوتر

 

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد؟

طلا در مانیتور کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در اجزاء مختلفی از جمله CPU، RAM، مادربرد، کارت گرافیک، پورت‌های USB و هارد SSD و همچنین باتری‌های متصل شده به مادربرد یافت می‌شود. برخی از این قطعات به شرح زیر هستند:

CPU:

در CPUهای قدیمی که در سال‌های 1980 و 1990 ساخته شدند، مقدار بیشتری طلا به کار برده شده بود اما در CPUهای جدیدتر مقدار کمتری طلا استفاده شده است. در واقع، طی سال‌های اخیر تولید کنندگان به جای طلا از فلزت ارزان‌تری برای انتقال جریان استفاده کردند.

RAM:

رم یکی از قطعات کامپیوتر است که وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارد. این قطعه از کامپیوتر نیز حاوی مقداری طلا است که می‌توان آن را استخراج کرد.

مادربرد:

مادربرد مهم‌ترین جزء از سخت افزار کامپیوتر است که اجزاء مختلفی همچون RAM به آن متصل می‌شود. طلای استفاده شده در مادربرد از دیگر اجزاء کامپیوتر کمتر است اما استخراج طلا از بردهای الکترونیکی امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

کارت گرافیک:

کارت گرافیک در کانکتورهای خود حاوی مقدار کمی طلا است که می‌توان آن را استخراج کرد.

پورت‌ها:

پورت‌های مختلف کامپیوتر مانند USD و HDML برای انتقال جریان از مقداری طلا تشکیل شدند.

هارد SSD:

هارد SSD کامپیوتر به افزایش سرعت کامپیوتر شما کمک قابل توجهی می‌کند. این هارد نیز مقدار اندکی طلا در خود جای داده است.

باتری:

BIOS/CMOS یکی از اجزائی که روی مادربرد متصل می‌شود، باتری BIOS/CMOS است که برای ذخیره سازی اطلاعات در زمان خاموش بودن کامپیوتر استفاده می‌شود. این باتری ها به انتقال جریان نیاز دارند، به همین دلیل از مقداری طلا در ساختار آنها استفاده شده است.

استخراج طلا از برد کامپیوتر با روش اسیدکاری

برای استخراج طلا از کامپیوتر به این روش مانند استخراج طلا از موبایل، به اسید نیتریک و اسید کلیدریک نیاز داریم. این روش در شش مرحله قابل انجام است که در این بخش از مقاله به بررسی دقیق تمامی این مراحل می‌پردازیم.

 

استخراج طلا از کامپیوتر با اسیدکاری

 

مرحله اول: فراهم کردن تجهیزات ایمنی

پیش از انجام مراحل استخراج طلا از کامپیوتر، شما باید از فراهم بودن تجهیزات ایمنی اطمینان حاصل کنید. عینک، دستکش و روپوش آزمایشگاهی از مهم‌ترین تجیزات مورد نیاز هستند. به این نکته توجه داشته باشید که محل انجام فرایند استخراج باید تهویه مناسبی داشته باشد تا در معرض بخارات سمی قرار نگیرید. شما می‌توانید از یک هود مناسب نیز برای انجام آزمایش استفاده کنید.

مرحله دوم: جدا کردن اجزاء مختلف برد کامپیوتر

در این مرحله، تمامی اجزاء متصل به برد را از آن جدا کنید و آنها را در یک ظرف مناسب بریزید. یکی از ظروف که می‌توانید از آن استفاده کنید، ظروف شیشه‌ای مقاوم است. در این مرحله توجه داشته باشید که اجزاء مختلف برد آسیب نبینند.

مرحله سوم: تهیه اسید نیتریک و اسید کلریدریک

در این مرحله از فرایند استخراج طلا از برد کامپیوتر به اسید نیتریک و اسید کلریدریک که دو اسید قوی هستند نیاز داریم. در ظرفی که در برابر حرارت مقاوم است مقداری اسید نیتریک و اسید کلریدریک می‌ریزیم و قطعات جدا شده را داخل اسید می‌گذاریم.

مرحله چهارم: انحلال طلا در اسید نیتریک

پس از مدتی، طلای موجود در ضایعات برد کامپیوتر شروع به انحلال در اسید نیتریک می‌کنند. این فرایند زمان بر است و باعث تغییر رنگ اسید می‌شود. در این مرحله حدود یک روز فرصت دهید تا طلا کاملا در اسید حل شود.

مرحله پنجم از استخراج طلا از برد کامپیوتر: اضافه کردن آب و رسوب دهنده

در این مرحله باید مقداری آب به همراه ماده رسوب دهنده به ظرف حاوی اسیدها و برد اضافه کنید. این مرحله باعث می‌شود طلای حل شده در محلول اسیدها ته نشین شود. در این مرحله مجددا شاهد تغییر رنگ خواهیم بود.

مرحله ششم: فیلتراسیون

در مرحله ششم با فیلتر کردن محلول، ذرات طلای ته نشین شده را جدا کنید. با افزودن مقدار کمی آمونیاک به ذرات طلا، اسیدهایی که باقی ماندند خنثی می‌شوند و می‌توانید این ذرات را ذوب کنید.

 

استخراج طلا از برد کامپیوتر باروش قالکاری

یکی دیگر از روش‌های استخراج طلا از برد کامپیوتر قالکاری است. با استفاده از این روش که هم برای مصارف صنعتی، و هم غیر صنعتی استفاده می‌شود می‌توان طلای بازیافت شده را مجددا به چرخه تولید بازگرداند.

مرحله اول: خرد کردن قطعات

در این روش نیز باید قطعات الکترونیکی متصل به برد شما کامل از هم جدا شده و به قطعات کوچک تبدیل شود. سپس تمامی قطعات را آسیاب کرده و آنها را به صورت پودری در بیاورید. برای پودر کردن اجزاء می‌توانید از یک هاون کمک بگیرید.

مرحله دوم : مواد لازم برای استخراج طلا از قطعات کامپیوتر

در این مرحله پودر تهیه شده را با مقداری سرب و مس مخلوط کنید.

مرحله سوم از استخراج طلا از برد کامپیوتر: ذوب

پس از اینکه ترکیبات به خوبی با یکدیگر مخلوط شدند نوبت به ذوب آنها می‌رسد . در مرحله سوم از روش قالکاری، تمامی مواد را در کوره بوته‌ای بریزید. در این مرحله باید به تهویه هوا توجه داشته باشید چون بخارات سمی تولید می‌شوند و می‌توانند برای سلامتی شما پرخطر باشند. پس از ذوب نوبت به سرد کردن می‌رسد.

مرحله چهارم: جدا کردن سرب

در این مرحله از استخراج طلا از کامپیوتر به روش قالکاری وقتی شمش‌های تشکیل شده سرد شدند با انجام فرایند کوپلاسیون سرب موجود در آن را به طور کامل جدا کنید. برای انجام فرایند کوپلاسیون، شمش تشکیل شده را در بوته کوپل قرار می‌دهند و تحت حرارت مشخصی، سرب موجود در شمش جذب بوته کوپل می‌شود.

 

استخراج طلا از مانیتور قدیمی با قالکاری

 

بوته کوپل حاوی خاک نسوز است. این بوته‌ها می‌توانند اکسید سرب را جذب کرده و آنها را از ترکیب خارج کنند. توجه داشته باشید که در این مرحله ممکن است بخارات سرب از محلول خارج شود، بنابراین، رعایت نکات ایمنی و استفاده از ماسک ضروری است.

مرحله پنجم: جدا کردن مس

در مرحله پنجم از استخراج طلا از برد کامپیوتر، ترکیبات باقی مانده را در نیتریک اسید بگذارید تا مس موجود در آن در اسید حل شود.

مرحله ششم: جدا کردن طلا

در آخرین مرحله از روش قالکاری، نوبت به تیزاب کاری می‌رسد. به منظور استخراج طلا از برد کامپیوتر با درصد خلوص بالا، طلا را در تیزاب حل کرده و با استفاده از سولفات آهن آن را جدا کنید. برای حل کردن طلا در تیزاب، باید همزمان به محلول حرارت دهید.

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از لامپ

فلزات قابل بازیافت در کامپیوتر

حال که دانستیم کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد و با روش‌های استخراج طلا از کامپیوتر آشنا شدیم به سراغ فلزات قابل بازیافت کامپیوتر می‌رویم. فلزات زیادی همچون طلا در مانیتور کامپیوتر وجود دارند که می‌توان با استخراج طلا از مانیتور قدیمی آن را مجدد به چرخه تولید بازگرداند. این فلزات شامل موارد زیر هستند:

مس:

مس یکی از پرکاربردترین فلزات موجود در قطعات کامپیوتر است. این ماده رسانایی بالایی دارد و در سیم، کابل و کانکتورها یافت می‌شود.

آلومینیوم:

استفاده از آلومینیوم در کیس و سیم‌های کامپیوتر بسیار رایج است. این ماده پس از بازیافت در تهیه کیس‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طلا:

تقریبا در تمامی کامپیوترها مقداری طلا یافت می‌شود. با وجود اینکه مقدار اندکی طلا در مانیتور کامپیوتر وجود دارد، استخراج آن در هزینه و انرژی صرف شده برای استخراج طلا صرفه جویی می‌کند.

نقره:

در برخی کانکتورها و قطعات الکترونیک می‌توانیم مقداری نقره پیدا کنیم. درست مانند طلا، مقدار نقره به کار رفته در تجهیزات الکترونیکی نیز اندک است. با این وجود، پس از انجام فرایند استخراج می‌توان نقره‌ را مجددا به چرخه تولید برگرداند.

قلع:

برای اتصال اجزاء مختلف روی برد از فلز قلع استفاده می‌شود. در واقع، این فلز در تهیه بردهای مختلف کامپیوتر و سایر تجهیزات الکترونیکی بسیار پرکاربرد است.

نیکل:

بسیاری از باتری‌ها حاوی مقداری نیکل هستند که می‌توان آنها را استخراج کرد. این فلز از رسانایی خوبی برخوردار است به همین دلیل برای آبکاری برخی از اجزاء نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلاتین:

پلاتین در تولید خازن‌های به کار رفته در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید می‌توان مقداری پالادیوم نیز ار خازن‌ها استخراج کرد.

 

جیوه در مانیتور کامپیوتر

در سال‌های گذشته جیوه مانند طلا در مانیتور کامپیوتربه  کار برده می‌شد اما جیوه ماده شیمیایی سمی است . وظیفه اصلی جیوه بهبود عملکرد مانیتور بود. این ماده کاربرد زیادی در مانیتورهای کامپیوتر لوله پرتو کاتدی (CTR) داشت. با این وجود، وقتی مانیتورهای قدیمی به محل دفن زباله منتقل می‌شدند، جیوه موجود در آنها به خاک و آب نفوذ می‌کرد و خطرات زیست محیطی زیادی بوجود می‌آورد.

 

جیوه در مانیتور کامپیوتر

 

دلایل استفاده از جیوه در مانیتور کامپیوتر به شرح زیر است:

1. فعال کننده فسفر:

برای اینکه در مانیتورهای قدیمی تصویر ایجاد شود به لوله اشعه کاتدی نیاز داشتند. در این مانیتورها تعداد زیادی از الکترون‌ها به سطح شیشه‌ای دارای یک لایه فسفر برخورد می‌کردند. با برخورد الکترون‌ها به فسفر، نور ساطع می‌شد. جیوه موجود در این مانیتورها به برانگیخته شدن فسفر و سهولت در ایجاد تصویر روی مانیتور کمک می‌کرد.

2. رسانایی الکتریکی:

جیوه یکی از فلزاتی است که رسانایی خوبی دارد و می‌تواند به حفظ و برقراری جریان الکتریکی کمک شایانی کند. از مزایای فلز جیوه این است که رسانایی خود را حتی در دماهای بالا نیز حفظ می‌کند و مقاومت بسیار کمی دارد. مقاومت اندک این ماده باعث می‌شود انرژی اتلاف نشود و جریان به سادگی از آن عبور کند.

3. عدم خاصیت خورندگی:

جیوه خاصیت خورندگی ندارد. به همین دلیل می‌توان به راحتی از آن در کنار فلزات دیگر استفاده کرد. استفاده ازجیوه در کیس کامپیوتر قدیمی باعث می‌شد لایه‌های اکسید روی سطوح الکتریکی ایجاد نشوند.
با گذر زمان صفحات نمایش LCD جایگزین مانیتور لوله پرتو کاتدی شدند. یکی از مهم‌ترین دلایل حذف جیوه، آلودگی زیست محیطی این عنصر بود.

سخن آخر

از طلا به دلیل رسانایی بالایی که دارد در قطعات الکتریکی استفاده می‌شود. مثل طلا در مانیتور کامپیوتر، برد موبایل و تلویزیون. استخراج طلا از تلویزیون، موبایل، و برد کامپیوتر کار راحتی نیست اما امکان‌پذیر است.

در این مقاله  ابتدا به پرسش کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد پرداختیم و سپس روش استخراج طلا از برد کامپیوتربا اسید کاری و قالکاری را شرح دادیم و فلزات قابل بازیافت طلا در مانیتورکامپیوتر را نام بردیم. توجه داشته باشید که در تمامی  روش‌های آموزش استخراج طلا ازکامپیوتر، رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب الزامی می‌باشد.

به نظر شما کدامیک از این دو روش، روش بهتری برای استخراج طلا از مانیتور قدیمی است؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

  • عبدی
    29 آذر 1402 در 12:46

    سلام. لطفا در مورد روش خانگی استخراج طلا هم صحبت کنید.

  • سهراب
    29 آذر 1402 در 12:51

    ایا استخراج طلا از تلویزیون های قدیمی امکان پذیر است؟

  • خدامی
    22 بهمن 1402 در 11:46

    استخراج طلا از برد کامپیوتر با سیانور امکان پذیره؟

افزودن دیدگاه