جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دو روش استخراج طلا از برد تلویزیون های قدیمی

در عصر تکنولوژی، وسایل الکترونیکی به بخش بزرگی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. با گسترش فناوری هر روز تجهیزات الکترونیکی جدیدتری تولید می‌شوند و وسایل الکترونیکی قدیمی از رده خارج می‌شوند. با قدیمی شدن این تجهیزات الکترونیکی بسیاری از آنها به محل دفن زباله فرستاده می‌شوند. یکی از این وسایل تلویزیون است که هر ماه با فناوری جدیدتری روانه بازار می‌شود.

استخراج طلا از تلویزیون یکی از کارهایی است که فواید بسیاری برای محیط زیست و درآمدزایی دارد. برای استخراج طلا از برد تلویزیون، شما می‌توانید از دو روش بهره بگیرید و طلای موجود در اجزاء مختلف تلویزیون را استخراج کنید. در ادامه این مطلب از بازار ضایعات، به بررسی جزئی‌تر هر دو روش می‌پردازیم.

 

استخراج طلا از تلویزیون های قدیمی

 

آیا در تلویزیون طلا وجود دارد؟

برای انتقال جریان در میان اجزاء داخلی تلویزیون باید از فلزی استفاده شود که رسانا بوده و هدایت الکتریکی بالایی داشته باشد. طلا فلزی با هدایت الکتریکی بالا است که مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد. بنابراین، این فلز برای استفاده در تلویزیون، مانیتور و سایر تجهیزات الکترونیکی مناسب است. حال به این نکته می‌پردازیم که چه مقدار طلا در تلویزیون قدیمی وجود دارد؟
در میان اجزاء داخلی تلویزیون مقداری طلا یافت می‌شود که بر اساس مدل تلویزیون متفاوت است مثلا میزان استخراج طلا از تلویزیون های قدیمی نسبت به تلویزیون‌های جدید کمتر است. به طور کلی، در هر تن ضایعات تلویزیون 8 الی 16 اونس طلا یافت می‌‌شود. البته، علاوه بر طلا فلزات دیگری همچون نقره، سرب و مس نیز در این تجهیزات یافت می‌شود.

 

آیا در تلویزیون های قدیمی طلا وجود دارد؟

در پاسخ به سوال آیا طلا در تلویزیون قدیمی وجود دارد باید گفت  بله، مقدار کمی طلا در تلویزیون قدیمی، به ویژه در بردهای مدار و کانکتورها وجود دارد. با این حال، مقدار طلا نسبتا کم است. آنها عمدتا حاوی فلزات با ارزش دیگر مانند مس، آلومینیوم و مقادیر کمی نقره هستند. و ممکن است ارزش تلاش و هزینه برای استخراج آن را نداشته باشد.

در ادامه این مطلب از بازار ضایعات با روش‌های استخراج طلا از برد تلویزیون آشنا می‌شویم.

 

چه بخش‌هایی از تلویزیون حاوی طلا هستند؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید از برد تلویزیون طلا استخراج کنید ابتدا باید با بخش‌هایی از تلویزیون که فلزات هادی جریان الکتریکی در آن قرار گرفتند آشنا شوید. در ادامه، به بررسی جزئی‌تر هر یک از آنها می‌پردازیم:

مدار چاپی (printed circuit boards):

این مدار در بالا بردن سرعت بردهای به کار رفته در تلویزیون نقش مهمی دارد. معمولا در این قطعه فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره استفاده می‌شود.

کانکتورها (Connectors):

این اجزاء سیگنال‌ها را به صفحه تلویزیون منتقل می‌کنند. بنابراین، معمولا فلزات هادی جریان مانند طلا در آنها به کار رفته است.

صفحه نمایش (Screen):

در برخی تلویزیون‌ها، پنل‌های بکار رفته در صفحه نمایش حاوی مقداری طلا هستند که می‌توان آنها را استخراج کرد.

تلویزیون‌های قدیمی که به عنوان تلویزیون CTR هم شناخته می‌شوند، حاوی مقدار بیشتری از این فلز ارزشمند هستند. چندین سال است که تولید این تلویزیون‌ها متوقف شده و فناوری‌های جدید جایگزین آن شدند.

 

آیا در کنترل تلویزیون طلا به کار رفته است؟

طلا در کنترل تلویزیون وجود ندارد. آنها معمولا از پلاستیک، فلز و قطعات الکترونیکی مانند برد مدار، حسگرهای مادون قرمز و دکمه ها ساخته می شوند. طلا به دلیل قیمت بالای آن و عدم نیاز به کارکرد دستگاه معمولاً در ساخت ریموت کنترل تلویزیون استفاده نمی شود. با این حال، برخی از دستگاه های الکترونیکی ممکن است حاوی مقادیر کمی طلا در مدار خود به دلیل رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی باشند.

 

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از لامپ

طلا در تلویزیون قدیمی

 

نحوه استخراج طلا از برد تلویزیون

قبل از پرداختن به مراحل استخراج طلا از تلویزیون، باید در مورد برخی نکات ایمنی اطلاع داشته باشید. برای انجام این فرایند مانند استخراج طلا از موبایل حتما از دستکش، عینک، روپوش آزمایشگاهی و شیلد محافظ صورت استفاده کنید.

روش اول: استخراج طلا از تلویزیون های قدیمی با استفاده از اسید

در روش اول از استخراج طلا از برد تلویزیون، با استفاده از دو اسید قوی طلا را حل کرده و آن را جداسازی می‌کنیم. این روش شامل پنج مرحله است که در ادامه به شرح تمامی این مراحل می‌پردازیم:

مرحله اول: جدا کردن اجزاء تلویزیون

ابتدا پیچ، مهره و سایر قطعات رویی تلویزیون را باز کنید تا به اجزاء داخلی برسید. حین انجام اینکار توجه داشته باشید که هیچ یک از قطعات آسیب نبینند. سپس، اجزایی که حاوی طلا هستند را جدا کنید. این اجزاء شامل مدار چاپی و کانکتورها هستند.

مرحله دوم: استخراج طلا با اسید کلریدریک و اسید نیتریک

در این مرحله باید به نسبت اجزائی که در اختیار دارید، اسید نیتریک و اسید کلریدریک را با هم مخلوط کنید. این دو اسید ممکن است بخارات خطرناکی آزاد کنند. بنابراین، حتما از ماسک استفاده کنید تا بخارات آن وارد دستگاه تنفسی شما نشود.

مرحله سوم: قرار دادن بردها در محلول اسیدی

بردها را در محلول اسید کلریدریک و اسید نیتریک بگذارید تا انحلال انجام شود. در این مرحله، طلای موجود در قطعات تلویزیون در اسید حل می‌شود. توجه داشته باشید که انجام کامل فرایند انحلال حدود 24 ساعت زمان می‌برد. پس بهتر است به ظرف حاوی اسیدها یک روز زمان بدهید.

مرحله چهارم استخراج طلا از تلویزیون: تهیه محلول آب و اوره

در این مرحله از استخراج طلا از برد تلویزیون مقداری آب را با اوره ترکیب کنید و محلول تشکیل شده را خیلی آرام به ظرف حاوی اسیدها و برد منتقل کنید.

مرحله پنجم: افزودن رسوب دهنده فلزات گرانبها

مقداری رسوب دهنده فلزات گرانبها به آب اضافه کنید و مخلوط آب و رسوب دهنده را به ظرف حاوی اسید و برد اضافه کنید. پس از مدتی محلول را از قیف بوخنر رد کرده و ذرات طلا را جدا کنید. روی این ذرات طلا آمونیاک بریزید تا خنثی شود.

روش دوم: استخراج طلا از برد تلویزیون با استفاده از وایتکس

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی فقط محدود به این روش نیست. تکنیک‌های دیگری برای جداسازی این فلز ارزشمند از بردهای تلویزیون وجود دارد که یکی دیگر از آنها استفاده از وایتکس است. در این روش بردها را داخل جوهر نمک می‌گذاریم و سپس وایتکس را قطره قطره اضافه کرده و در مرحله آخر سولفات منگنز را در ظرف می‌ریزیم. حین انجام این واکنش، گاز کلر آزاد می‌شود که برای دستگاه تنفسی مضر است. بنابراین، استفاده از ماسک را فراموش نکنید.

 

استخراج طلا از برد تلویزیون با اسیدنیتریک

 

آیا استخراج طلا از برد تلویزیون صرفه اقتصادی دارد؟

برد تلویزین در دسته ضایعات الکترونیکی قرار می‌گیرد و حاوی مقدار کمی طلا است. بنابراین، اگر بخواهید از یک یا چند تلویزیون طلا استخراج کنید، برای شما به صرفه نیست. در صورت تمایل برای استخراج طلا از تلویزیون پیشنهاد می‌شود حداقل یک تن تلویزیون داشته باشید و طلای موجود در آن را استخراج کنید. معمولا این کار برای تولید کنندگان تلویزیون و لوازم الکترونیکی به صرفه است، زیرا پس از انجام فرایند استخراج می‌توانند از طلای بازیافت شده در تولید تلویزیون‌های جدید استفاده کنند.

سخن پایانی

طلا به دلیل رسانایی بالا و مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از وسایل الکتریکی مانند برد موبایل، کامپیوتر و تلویزیون به کار می‌رود. در این مقاله به نحوه استخراج طلا از برد تلویزیون با استفاده از وایتکس و اسید کلریدریک و اسید نیتریک پرداختیم.  استخراج طلا از کامپیوتر و تلویزیون فرایندی پیچیده و خطرناک است که در آن بخارات و مواد شیمیایی سمی آزاد می‌شوند.

درفرایند استخراج طلا از تلویزیون های قدیمی در صورت عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، ممکن است به سلامت خودتان آسیب بزنید. از طرف دیگر، به دلیل پیچیدگی این فرایند ممکن است احیای طلا به طور کامل انجام نشود و تمامی طلای موجود در این قطعات الکترونیکی بازیافت نشوند. در این صورت، شما کمتر از تصورتان طلا استخراج کردید.

 

  • جادری
    29 آذر 1402 در 13:20

    طلا در کنترل تلویزیون هم وجود دارد؟

  • بازغی
    3 بهمن 1402 در 12:52

    کجای تلویزیون قدیمی طلا دارد؟

افزودن دیدگاه