جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 مرحله بازیافت باتری موبایل

اغلب باتری‌های موبایل حاوی مواد ارزشمندی مانند طلا، نقره، لیتیوم، کبالت، نیکل و سایر فلزات هستند. علاوه بر این، این باتری‌ها می‌توانند ترکیبات خطرناکی مانند سرب در ساختار خود داشته باشند که اگر آنها را به درستی مدیریت و بازیافت نکنیم به محیط زیست آسیب می‌زنند.

از طرف دیگر، با بازیافت باتری موبایل می‌توانیم فلزات ارزشمند را جدا کرده و پس از تصفیه، از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کنیم. در ادامه، به فرایند بازیافت ضایعات موبایل، مزایای بازیافت این ضایعات و مراکز بازیافت باتری موبایل می‌پردازیم.

 

بازیافت باتری موبایل

 

ضایعات باتری موبایل چیست؟

با گسترش تکنولوژی، موبایل‌های جدیدی با امکانات بهتر وارد بازار می‌شوند. در این میان، موبایل‌ها و تجهیزات الکترونیکی قدیمی‌تر دیگر قابلیت مصرف خود را از دست می‌دهند. به موبایل‌هایی که دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد، ضایعات موبایل می‌گویند که به دو بخش عمده تقسیم می‌شود؛ ضایعات برد موبایل و باتری موبایل. می‌توان ترکیبات ارزشمند موجود در این ضایعات را بازیافت کرد و از آنها در تولید موبایل‌های جدید استفاده کرد.

فرآیند بازیافت ضایعات باتری موبایل

فرایند بازیافت ضایعات باتری موبایل از چند مرحله مهم تشکیل شده است که شامل جمع آوری، دسته بندی، تخلیه شارژ، جداسازی، خرد کردن و استخراج ترکیبات با ارزش هستند. در ادامه، تمامی مراحل را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: جمع آوری

مهم‌ترین مرحله‌ی بازیافت باتری موبایل، جمع آوری است. از آنجاییکه هر موبایل حاوی مقدار اندکی فلزات ارزشمند است، معمولا قبل از شروع بازیافت تعداد زیادی از این ضایعات را جمع آوری می‌کنند. به همین دلیل، مراکز و افراد واسطه‌ای هستند که این ضایعات الکترونیکی را از شما می‌خرند و آن را به کارخانجات بازیافت منتقل می‌کنند.

مرحله دوم: دسته بندی

در این مرحله، باتری‌های موبایل براساس نوعی که دارند دسته بندی می‌شوند. به عنوان مثال، رایج‌ترین نوع آنها باتری‌های لیتیومی هستند.

مرحله سوم : تخلیه شارژ

در این مرحله شارژ باقیمانده در باتری‌ها را کاهش می‌دهند. درواقع، کارخانجات بازیافت با استفاده از تجهیزات تخصصی، شارژ موجود در باتری‌ها را به تدریج و به صورت ایمن تخلیه می‌کنند. با انجام درست این مرحله، خطر اتصال کوتاه در طول فرایند بازیافت به حداقل می‌رسد.

پس از انجام این مرحله، برخی از باتری‌ها آزمایش می‌شوند تا مراکز بازیافت مطمئن شوند سطح ولتاژ آنها به حد ایمن کاهش پیدا کرده است.

 

تخلیه شارژ

 

مرحله چهارم: جداسازی و خرد کردن

در این مرحله سایر اجزاء مانند پلاستیک جدا می‌شوند و بخش‌های مختلف باتری خرد شده تا فرایند بازیافت باتری موبایل انجام شود.

مرحله پنجم: استخراج ترکیبات با ارزش

با استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی خاصی، می‌توان ترکیبات ارزشمند موجود در باتری را جدا کرد. این ترکیبات شامل لیتیوم، کبالت، نیکل، طلا و … هستند. یکی از مواد شیمیایی مورد نیاز برای استخراج این فلزات، رسوب دهنده فلزات گرانبها است که به انحلال این فلزات کمک می‌کند.

پس از انحلال فلزات می‌توانیم آن را بازیابی کنیم. سپس، مواد استخراج شده تصفیه می‌شوند تا کیفیت آنها به حد قابل قبولی برسد و بتوان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

مراکز بازیافت باتری موبایل در تهران

مراکز بازیافت بسیاری در تهران وجود دارد که اقدام به بازیابی باتری موبایل می‌کنند. شما می‌توانید در نقاط مختلف شهر مراکزی برای خرید باتری موبایل پیدا کنید. این مراکز پس از خرید ضایعات، آنها را به کارخانجات بازیافت منتقل می‌کنند. گاهی اوقات، تعمیرکاران موبایل مقدار زیادی ضایعات باتری جمع آوری می‌کنند و آنها را مستقیما به کارخانجات بازیافت منتقل می‌کنند.
با گسترش فضای اینترنت و کسب و کارهای آنلاین، بعضی سایت‌ها همچون بازار ضایعات بوجود آمدند که شما می‌توانید آگهی خرید و فروش ضایعات باتری موبایل را در آن درج کنید. با ثبت آگهی در این سایت، شما می‌توانید به راحتی قیمت تعیین شده توسط سایر فروشندگان را ببینید و بهترین قیمت را برای خرید ضایعات باتری موبایل خود تعیین کنید.

مزایای بازیافت ضایعات باطری موبایل

معمولا در ضایعات باتری موبایل فلزاتی همچون طلا، نقره، پالادیوم، قلع و کبالت وجود دارند. این فلزات ارزشمند هستند و بازگردانی آن‌ها از نظر اقتصادی و زیست محیطی فواید زیادی را به ارمغان می‌آورد.
به عنوان مثال، طلا فلز گرانبهایی است که به دلیل هدایت الکتریکی بالایی که دارد در تولید محصولات الکترونیکی مختلف از جمله باتری موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استخراج طلا از برد موبایل می‌توانیم از آن در تولید محصولات الکترونیکی جدید استفاده کنیم دیگر نیازی به صرف هزینه و انرژی لازم برای استخراج این فلز نیست. این موضوع هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر اقتصادی برای ما به صرفه است. در این قسمت، به بررسی جزئی‌تر این مزایا می‌پردازیم.

 

مزایای بازیافت باتری موبایل

 

ذخیره انرژی

با انجام فرایند بازیافت باتری موبایل، مواد باارزشی از آنها بازیابی می‌شوند که می‌توان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد. به همین دلیل، انرژی لازم جهت استخراج این مواد خام کاهش می‌یابد.

کاهش آلودگی زیست محیطی

در صورتیکه این باتری‌ها به جای کارخانجات بازیافت به مراکز دفن زباله منتقل شوند، مواد سمی موجود در آن وارد آب و خاک شده و آلودگی زیست محیطی بوجود می‌آورند. به همین دلیل، اگر فرایند بازیافت باطری‌ها به درستی انجام شود، از ورود مواد شیمیایی خطرناک به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

گاهی اوقات، وقتی این باتری‌ها به محل دفن زباله منتقل شوند، آنها را می‌سوزانند. سوزاندن این ضایعات باعث انتشار گازها و آلاینده‌های خطرناکی می‌شود که آلودگی هوا را در پی دارند.

کاهش گازهای گلخانه‌ای

حین استخراج مواد خام برای تولید باتری‌های جدید گازهای گلخانه‌ای زیادی وارد جو می‌شوند. انجام فرایند بازیافت به طور غیرمستقیم بر انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر گذاشته و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

اشتغال زایی

با ایجاد مراکز بازیافت باتری موبایل، فضایی برای اشتغال زایی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای بسیاری از افراد منبع درامد ایجاد کند. این موضوع از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

درامدزایی

شما می‌توانید با فروش ضایعات موبایل کسب درامد کنید. مراکز بازیافت باتری موبایل، این ضایعات را براساس نوع و کیفیتشان از شما خریداری می‌کنند.

سخن آخر:

در این مقاله از بازار ضایعات با بازیافت باتری موبایل و مراحل آن آشنا شدیم و مزایای بازیافت باطری موبایل شامل ذخیره انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست و اشتغال زایی را شرح دادیم. همچنین به معرفی مراکز بازیافت باتری موبایل در تهران پرداختیم.  در صورت نیاز به هرگونه مطالعات بیشتر در دریافت پشتیبانی، کارشناسان ما در بازار ضایعات آماده کمک به شما عزیزان هستند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه