جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش استخراج طلا از برد موبایل با سه روش ساده

به طور متوسط دو میلیارد نفر در جهان تلفن همراه دارند و نیمی از این جمعیت تا سال آینده تصمیم می‌گیرند تلفن همراه خود را تغییر دهند و نسخه جدیدتری از آن تهیه کنند. در این بین موبایل‌های قدیمی به محل دفن زباله فرستاده می‌شوند و تنها ده در صد این این تلفن‌های همراه پس از پایان عمرشان به درستی بازیافت می‌شوند.

در حالیکه هر موبایل حاوی 25 میلی گرم فلز طلا است که در این مطلب از بازار ضایعات به بررسی  سه روش آموزش استخراج طلا از برد موبایل با اسید نیتریک، استخراج طلا با وایتکس و استخراج طلا از موبایل با استفاده از اسید کلریدریک و هدروژن پراکسید می‌پردازیم و نکات ایمنی که لازم است حین انجام این واکنش‌ها از آن اطلاع داشته باشید را شرح می‌دهیم.

همچنین برای خرید و فروش برد ضایعاتی می‌توانید به صفحات آگهی‌های خرید و فروش ضایعات مراجعه کنید.

عناوین مهم

دلیل استفاده از طلا در ساختار موبایل چیست؟

وقتی از شما در مورد فلز استفاده شده در تلفن همراهتان پرسیده شود، به احتمال زیاد ذهنتان به طرف فلز مس می‌رود. بله، مس یکی از فلزاتی است که به طور گسترده در تلفن‌های همراه و دیگر لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هدایت الکتریکی کمتری نسبت به طلا و نقره دارد.

رقابت در دنیای ارتباطات و ساخت تجهیزات الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل سرعت به فاکتوری مهم‌تر از هزینه تبدیل شده است. بنابراین، شرکت‌های سازنده ترجیح می‌دهند از فلزاتی مانند طلا و نقره استفاده کنند که با سرعت بیشتری الکترون‌ها را منتقل کنند و رسانایی بیشتری داشته باشند. قطعات الکترونیکی حاوی فلزاتی از قبیل طلا، نقره، مس و پلاتین هستند و تلفن همراه یکی از وسایل الکترونیکی است که بیشترین مقدار طلا را در خود جای داده است.

دلیل دیگری که سازندگان تلفن همراه ترجیح می‌دهند از فلز طلا استفاده کنند، به عدم واکنش پذیری این فلز و مقاوم بودن آن در برابر خوردگی برمی‌گردد که در افزایش عمر دستگاه نقش دارد.

امروزه استخراج طلا از بردهای الکترونیکی طرفداران زیادی پیدا کرده است در ادامه  به آموزش استخراج طلا از برد موبایل خواهیم پرداخت.

 

آموزش استخراج طلا از برد موبایل

 

فلزطلا در کدام قسمت موبایل یافت می‌شود؟

جهت استخراج طلا از موبایل لازم است بدانیم طلا در چه قسمت‌هایی از موبایل قرار دارد. چهار بخش موبایل حاوی طلا است تا با افزایش قدرت هدایت، سرعت سیستم را افزایش بدهد.

این فلز گرانبها در مدار برد (circuit board)، پین‌های اتصال (connection pins)، مدارهای مجتمع (IC) و خازن‌های سرامیکی یکپارچه (Monolithic Ceramic Capacitors) به کار رفته است.

 

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از لامپ

روش‌های آموزش استخراج طلا از برد موبایل

جالب است بدانید شما می‌تواند با تجهیزات اندک طلای موجود در موبایل قدیمی خود را استخراج کنید. حال این سوال پیش می‌آید چگونه از برد گوشی طلا استخراج کنیم؟ چند روش شیمیایی ساده برای استخراج طلا از موبایل وجود دارد که در این مطلب اموزش استخراج طلا از برد گوشی را با سه روش، به طور کامل شرح می‌دهیم.

 

1.استخراج طلا از برد موبایل با اسید نیتریک

برای استخراج طلا از موبایل با اسید نیتریک باید از ترکیب اسید نیتریک و اسید کلریدریک استفاده کنید. در ابتدا لازم است ضایعات برد موبایل خود را وزن کنید تا با توجه به آن، به تهیه مواد مورد نیاز برای فرایند استخراج بپردازید.

 

استخراج طلا از برد موبایل با اسید نیتریک

 

مواد لازم برای استخراج طلا از برد موبایل با اسید نیتریک:

به ازاء هر اونس قطعه، شما به بشری با ظرفیت 300 میلی لیتر نیاز دارید. توجه داشته باشید که به ازاء هر اونس وزن قطعه، 30 میلی لیتر اسید نیتریک و 120 میلی لیتر اسید کلریدریک لازم است. بخارات هر دو اسید خطرناک است و نباید آن را استنشاق کنید. بنابراین، حتما از ماسک مناسب استفاده کنید.

 

مرحله اول؛ آغاز فرآیند انحلال

برد را داخل بشری با ظرفیت مناسب گذاشته و اسیدها را به آن اضافه کنید تا فرایند انحلال آغاز شود. احتمالا با شروع واکنش انحلال، ظرف شما داغ شود. به مدت یک روز آن را کنار بگذارید تا طلا کامل در اسیدها حل شود. روز بعد، با استفاده از قیف بوخنر اسیدها را صاف کنید تا ناخالضی‌ها حذف شوند. در این مرحله محلول با رنگی بین سبز و آبی خواهید داشت. محلول را داخل ظرف بزرگتری بریزید.

 

مرحله دوم

در مرحله دوم از استخراج طلا از برد موبایل با اسید نیتریک حدود یک لیتر آب را بجوشانید و بعد از برداشتن آن از روی حرارت به آن مقداری اوره اضافه کنید. محلول تهیه شده را به آرامی به ظرف بزرگتر منتقل کنید.

 

مرحله سوم استخراج طلا از موبایل با اسید نیتریک

یک لیتر دیگر آب بجوشانید و بعد از برداشتن آن از روی حرارت به ازاء هر اونس از وزن بردی که در ابتدا داشتید، یک اونس رسوب دهنده فلزات گرانبها به آن اضافه کنید. این محلول را به آرامی به اسیدها اضافه کنید تا به رنگ قهوه‌ای تبدیل شود. در این مرحله 30 دقیقه به محلول تشکیل شده زمان بدهید. سپس، می‌توانید آزمایشی انجام دهید تا متوجه شوید طلای موجود در برد موبایل به طور کامل در اسید حل شده است یا خیر.

 

مرحله چهارم؛ اطمینان از کامل انجام شدن فرایند انحلال

برای آزمایش انحلال کامل طلا در اسید، انتهای همزن را وارد محلول اسیدی کنید و آن را روی دستمالی بکشید، یک قطره مایع تشخیص دهنده فلزات گرانبها به آن اضافه کنید. در صورتیکه فرایند انحلال به طور کامل انجام نشده باشد قطره روی دستمال به رنگ بنفش در می‌آید.

 

در چنین شرایطی، شما باید نیم ساعت صبر کنید و دوباره همین کار را تکرار کنید تا محلول به رنگ بنفش در نیاید، به این معنا که ذرات طلا به طور کامل با عامل رسوب دهنده پیوند دادند. محلول تهیه شده را از قیف بوخنر رد کنید تا ذرات قهوه‌ای رنگ جدا شوند و محلول اسیدی را کنار بگذارید تا پس از اتمام آزمایش آن را با آب و جوش شیرین خنثی کنید.

 

مرحله پنجم از اموزش استخراج طلا از برد گوشی با اسید نیتریک و اسید کلریدریک

مقدار کمی آمونیاک مایع روی ذرات طلای جدا شده بریزید تا اسید باقی مانده را خنثی کند. ذرات را با آب مقطر بشویید و مجددا فرایند فیلتراسیون را انجام دهید تا امونیاک اضافه شده به ذرات جدا شود. اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، اکنون طلای تصفیه شده دارید که تنها نیاز به ذوب و ریخته گری دارد.

 

2.استخراج طلا از برد موبایل با وایتکس

وایتکس یکی از مواد سفید کننده‌ای است که در خانه اکثر ایرانیان یافت می‌‌شود. جالب است بدانید علاوه بر خاصیت سفید کنندگی وایتکس، می‌توان از این ماده برای استخراج طلا از تلویزیون و موبایل استفاده کرد. اما با وایتکس چگونه از برد گوشی طلا استخراج کنیم؟

 

استخراج طلا از برد موبایل با وایتکس

بیشتر بخوانید: استخراج لیتیوم از باطری موبایل

مواد لازم برای استخراج طلا از برد موبایل با وایتکس:

سه ماده مورد نیاز برای انجام  واکنش استخراج طلا از موبایل، سولفات آهن، وایتکس و جوهر نمک هستند. هر چه وایتکس شما درصد خلوص بیشتری داشته باشد، بازده فرایند استخراج افزایش پیدا می‌کند.

مرحله اول

ابتدا یک ظرف با دهانه بزرگ انتخاب کنید و جوهر نمک یا اسید کلریدریک را داخل آن بریزید. سپس تمامی بردهایی که می‌خواهید طلا را از آنها استخراج کنید داخل جوهر نمک بگذارید. دلیل بزرگ بودن دهانه ظرف این است که اکسیژن نقش مهمی در این واکنش دارد و هر چه دهانه ظرف بزرگتر باشد اکسیژن بیشتری می‌تواند وارد ظرف شود.

روش دومی که می‌توانید با استفاده از آن سرعت واکنش را افزایش دهید، استفاده از یک همزن شیشه‌ای است. وقتی محلول مورد نظر را با همزن شیشه‌ای هم بزنید سرعت واکنش ترکیبات داخل آن با اکسیژن هوا افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب سرعت استخراج نیز بیشتر می‌شود.

 

مرحله دوم استخراج طلا از موبایل با وایتکس

درآموزش استخراج طلا از برد موبایل با وایتکس وقتی محلول غلیظ باشد، طلا نمی‌تواند از برد وارد محلول شود. بنابراین، در این مرحله باید مقداری آب اضافه کنید تا محلول رقیق شود.

 

مرحله سوم از اموزش استخراج طلا از برد گوشی با وایتکس

در این مرحله باید وایتکس را به محلول اضافه کنیم، اما توجه داشته باشید که این ماده باید قطره قطره اضافه شود. در قسمت از واکنش باید مراقب گاز کلر خارج شده از محلول باشید و حتما از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید. سپس، پودر سولفات آهن را در آب مقطر حل کنید و آن را از صافی رد کنید. پس از جدا شدن پودرهای موجود در آن، به آرامی محلول حاصل را به ترکیب جوهر نمک و وایتکس اضافه کنید.

 

لازم به ذکر است که به دلیل استفاده از سولفات آهن، در روش استخراج طلا از برد موبایل با وایتکس طلای خالص به دست نمی‌آید و باید در ادامه واکنش خالص‌سازی انجام دهید.

 

3.استخراج طلا از برد گوشی با استفاده از اسید کلریدریک و هدروژن پراکسید

این روش آموزش استخراج طلا از موبایل کمی زمان‌بر تر از دو روش قبلی است. برای انجام این فرایند استخراج ابتدا بردها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و آنها را درون ظرفی شیشه‌ای قرار می‌دهیم. مراحل استفاده شده در این روش از دو روش قبلی کمتر است اما شما باید زمان بیشتری صرف کنید تا طلا از برد جدا شده و وارد اسید شود.

 

اموزش استخراج طلا از برد گوشی با اسید هیدروکلریدریک

 

مرحله اول؛ افزودن اسید کلریدریک و هیدروژن پراکسید

ظرفی برمیداریم و به نسبت دو در یک، اسید کلریدریک و هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه 3 درصد در آن می‌ریزیم. محلول را به ظرف شیشه‌ای اضافه می‌کنیم تا بردها کاملا در محلول فرو بروند. سپس باید یک هفته صبر کنید و هر روز با همزن شیشه ای برد ها را هم بزنید.

 

مرحله دوم آموزش استخراج طلا از موبایل با اسید کلریدریک و هدروژن پراکسید

پس از یک هفته، محلول به تدریج تیره می‌شود و طلا از بردها جدا شده و روی سطح اسید شناور می‌ماند. در انتها، محلول حاوی اسید و بردها را از صافی رد کنید و تکه‌های طلایی که در صافی ماندند را با متانول و آب بشویید تا باقیمانده اسید از آن پاک شود.

 

نکات ایمنی

  1. در هر سه آزمایشی که برای آموزش استخراج طلا از موبایل پیشنهاد شد، لازم است از تجهیزات ایمنی از قبیل عینک، شیلد محافظ صورت، دستکش و روپوش آزمایشگاهی استفاده کنید.

2. توجه داشته باشید که شما نباید بخارات این محلول‌ها را استنشاق کنید.

3. در صورت بروز هر گونه مشکل با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

4. هنگام انجام آزمایشات به این موضوع دقت کنید که جنس ظرف و همزن شما شیشه باشد.

5. اگر حین آزمایش مقداری اسید به پوست شما برخورد کرد، فورا لباس‌های آلوده را در بیاورید و محل تماس را با آب فراوان بشویید.

6. در صورتیکه به طور اتفاقی مقداری از بخارات این محلول را استنشاق کردید، هر چه سریع‌تر به مکانی بروید که هوای تازه در آن جریان داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: بازیافت باتری موبایل

نکات ایمنی استخراج طلا از برد گوشی

 

استخراج طلا از برد موبایل چه مزایی دارد؟

  • استخراج طلا از برد موبایل یکی از روش‌های حفاطت از محیط زیست است زیرا برد موبایل حاوی مواد سمی است که در صورت عدم دفن صحیح می‌تواند برای محیط زیست خطرآفرین باشد.
  • طلا یک فلز گرانبهای کمیاب است که با استخراج طلا از گوشی می‌توانیم نیاز به استخراج طلا از منابع زیست محیطی را به حداقل برسانیم.
  • ایجاد فرصت شغلی برای افرادی که در زمینه استخراج طلا از موبایل مهارت دارند باعث کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

 

میزان استخراج طلا از موبایل

به گزارش سازمان بازیافت sims، سالانه 60 میلیون دلار طلا و نقره از تلفن‌های همراه استخراج می‌شود. شان مگان، معاون این شرکت می‌گوید که در سال گذشته موفق شدند 167 اونس طلا از تلفن‌های همراه استخراج کنند که معادل 789 مدل المپیک است.

رئیس شورای جهانی طلا معتقد است می‌توان در هر موبایل 25 میلی گرم طلا پیدا کرد که ارزش آن به یک دلار می‌رسد. شاید در نگاه اول این رقم از دید شما بی‌اهمیت به نظر برسد، اما با توجه به تعداد زیاد موبایل‌های تولید شده در شرکت‌های مختلف، اگر فقط خریداران شرکت اپل را در نظر بگیریم، آنها در یک سوم از سال 2014، بیش از 3100 اونس طلا خریدند که قیمت آن حدود 33.6 میلیون دلار است.

 

سخن آخر
برد موبایل و کامپیوتر باید هدایت الکتریکی بالایی داشته باشد و طلا بهترین فلزی است که می‌تواند الکترون‌ها را از خود عبور دهد و این هدایت الکتریکی بالا را فراهم کند. برخی افراد وقتی متوجه می‌شوند لوازم الکترونیکی که دارند حاوی این  فلز گرانبها است به فکر استخراج طلا از کامپیوتر وموبایل خود می‌افتند.

چند روش برای انجام  فرایند استخراج طلا ازموبایل‌ وجود دارد. در یکی از این روش‌ها از اسید نیتریک و اسید کلریدریک یا جوهرنمک استفاده می‌کنیم و در روش دیگر طلای موجود در برد موبایل را با استفاده از وایتکس و سولفات آهن استخراج می‌کنیم.

توجه داشته باشید که در تمامی  روش‌های آموزش استخراج طلا از موبایل، رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب الزامی است. روش سوم اندکی از دو روش قبل زمان برتر است، زیرا باید یک هفته به مخلوط بردها و اسید زمان بدهید تا ذرات طلا از برد جدا شده و روی سطح اسید شناور شوند.

به نظر شما کدامیک از این سه روش، روش بهتری برای استخراج طلا از موبایل است؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در پاسخ به این سوال که ضایعات آهن را کجا بفروشیم  می‌توانید مقاله قبلی ما را مطالعه نمایید.

  • افخمی
    20 آذر 1402 در 10:46

    سلام. در گوشی های هوشمند چه مقدار طلا وجود دارد؟

  • پرویز
    20 آذر 1402 در 13:38

    روش خانگی استخراج طلا از موبایل را توضیح بدین لطفا.

  • ستاره
    3 بهمن 1402 در 15:13

    چگونه طلا را از برد گوشی جدا کنیم؟

افزودن دیدگاه