جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل استخراج طلا از لامپ ال ای دی

لامپ LED (دیود ساطع کننده نور) به دلیل طول عمر بالا و مصرف انرژی کمی که دارند، به جایگزین خوبی برای لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای تبدیل شدند. وقتی به این لامپ‌ها جریان الکتریکی اعمال کنیم، از خود نور ساطع می‌کنند. میان تمامی‌ آنها، فقط لامپ‌های LED حاوی فلز طلا هستند. تحقیقات نشان داده است که لامپ‌های LED دارای 14 درصد وزنی از مواد معدنی، 36 درصد وزنی پلیمر و 50 درصد وزنی فلز هستند.

این فلزات شامل طلا، نقره، آنتیموان، آلومینیوم و مس هستند. طلا به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و هدایت جریان الکتریکی در این لامپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید ما می‌توانیم طلای موجود در این لامپ‌ها را استخراج کرده و مجددا از آنها در چرخه تولید محصولات جدید استفاده کنید. در این مقاله از بازار ضایعات، به بررسی روش استخراج طلا از لامپ ال ای دی می‌پردازیم و مزایای و معایب این کار را شرح می‌دهیم.

 

استخراج طلا از لامپ LED

در لامپ چه فلزات ارزشمندی وجود دارد؟

احتمالا شما نیز در مورد روش‌های مختلفی که برای استخراج طلا از تلویزیون وجود دارد، شنیده باشید. جالب است بدانید علاوه بر تلویزیون تجهیزات الکترونیکی دیگری مانند موبایل و لامپ‌های ال ای دی نیز حاوی این فلز ارزشمند هستند. با این وجود، تنها فلز ارزشمند موجود در این وسایل الکترونیکی را طلا تشکیل نمی‌دهد. به عنوان مثال، نقره، آلومینیوم، آنتیموان و مس جزو پرکاربردترین فلزات به کار رفته در لامپ‌های LED هستند که در ادامه به بررسی جزئی‌تر آنها می‌پردازیم.

طلا

طلا دو ویژگی مهم دارد که آن را برای استفاده در لوازم الکترونیکی واجد شرایط می‌کند. این فلز در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و با گذر زمان اکسید نمی‌شود به همین دلیل می‌توان بدون نگرانی در مورد اکسید شدن این فلزات از آن در تهیه لوازم الکترونیکی مانند LED استفاده کرد. مزیت دیگر این ماده امکان هدایت بالای جریان الکتریکی است. به همین دلیل است که امروزه استخراج طلا از کامپیوتر و استخراج طلا از موبایل مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

نقره

معمولا نانوذرات نقره در تهیه لامپ‌های LED مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فلز رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است، اما دلیل کاربرد آن در لامپ‌های LED تنها به همین ویژگی ختم نمی‌شود. نقره در حفظ عملکرد و طول عمر باتری نیز نقش مهمی دارد.

آلومینیوم

آلومینیوم فلزی مقرون به صرفه و ارزان است که برای افزایش انعکاس نور در لامپ‌های ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کاربردهای این فلز در لامپ‌های LED به کنترل حرارت برمی‌گردد. لامپ‌های ال ای دی دائما در حال تولید گرما هستند و کنترل حرارت آنها بسیار ضروری است. آلومینیوم می‌تواند از ایجاد گرمای بیش از حد در این لامپ‌ها جلوگیری کند.

مس

مس نیز رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است. سیم‌های مسی برای انتقال جریان از منبع تغذیه به اجزاء نیمه‌های لامپ ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوام مس و مقاومت آن در برابر خوردگی آن را به ماده‌ای موثر برای انتقال جریان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

استخراج طلا از لامپ کم مصرف

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از کامپیوتر

مراحل استخراج طلا از لامپ کم مصرف

معمولا فلز طلا در تمامی وسایل الکترونیکی به خصوص لامپ‌های LED به میزان کمی وجود دارد. برای انجام فرایند استخراج طلا از لامپ، باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: جمع آوری

در این مرحله، باید لامپ‌های LED دور انداخته شده جمع آوری شوند. سپس، اجزاء مختلف آن مانند کانکتورها و سیم‌های اتصال جدا شوند.

مرحله دوم: لیچینگ

یکی از روش‌هایی که برای استخراج طلا مورد استفاده قرار میگیرد روش لیچینگ است. در این روش، پیوند بین طلا و سایر فلزات موجود در لامپLED شکسته می‌شود.
شما می‌توانید از اسید نیتریک یا مخلوطی از اسید نیتریک و اسید کلریدریک برای حل کردن فلزات استفاده کنید. پس از مدتی یون‌های طلا در محلول اسیدی حل می‌شوند. معمولا در این مرحله با هم زدن به فرایند انحلال سرعت می‌بخشند.

مرحله سوم: افزودن عامل رسوب دهنده

در این مرحله، به محلول حاوی اسیدها و یون‌های طلا مقداری متابی سولفیت سدیم یا عامل کاهنده دیگری اضافه می‌کنند تا طلا در اسید رسوب دهد.

مرحله چهارم: فیلتر کردن

در مرحله آخر از مراحل استخراج طلا از لامپ، پس از رسوب دادن طلا می‌توان آن را با صافی مناسبی جدا کرد. البته در این مرحله طلا حاوی ناخالصی است و به تصفیه نیاز دارد. پس از تصفیه، طلا را ذوب می‌کنند و طلای ذوب شده را به اشکال دلخواه در می‌آورند.

مزایای استخراج طلا از لامپ ال ای دی

طلا یکی از منابع ارزشمند است که بازیافت و استفاده مجدد از آن باعث کاهش مصرف منابع می‌شود و نیاز به استخراج طلای جدید را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی، به ویژه استخراج طلا از لامپ کم مصرف باعث عدم ورود این لامپ‌ها به محل دفن زباله و محافظت از محیط زیست می‌شود.
همچنین، با ایجاد مراکز بازیافت افراد بسیاری مشغول به کار می‌شوند و می‌توانند از این طریق درامد کسب کنند. با این وجود، استخراج طلا از این لامپ‌ها معایبی نیز به همراه دارد.

معایب استخراج طلا از لامپ کم مصرف

استخراج طلا از لامپ ال ای دی شامل فرایند پیچیده‌ای است که به زمان و دانش زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات، اگر هدف استخراج طلا از تعداد کمی لامپ ال ای دی باشد، ممکن است این کار برای بسیاری افراد مقرون به صرفه نباشد. بنابراین، شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که محتوای طلای موجود در لامپ های ال ای دی بسیار کم بوده و فقط در مقیاس‌های بزرگ به صرفه است.

 

معایب استخراج طلا از لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: ضایعات را کجا بفروشیم؟

بازیافت لامپ کم مصرف

استفاده از لامپ‌های کم مصرف برای ایجاد نور و روشنایی بسیار رایج است. برای بازیافت این لامپ‌ها، ابتدا مراکز بازیافت تمامی لامپ‌های کم مصرف را جمع آوری کرده و تجهیزات قابل بازیافت را جدا می‌کنند. در لامپ‌ها فلزات سمی مانند جیوه به کار رفتند که به محیط زیست آسیب می‌زنند. بنابراین، استخراج فلزات از لامپ کم مصرف علاوه بر کسب درامد، به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید در این لامپ‌ها فلزاتی مانند جیوه نیز وجود دارند که باید حین انجام فرایند بازیافت به جداسازی آنها توجه ویژه‌ای داشت.
علاوه بر این، می‌توان فلزات با ارزشی مانند مس را نیز از لامپ‌های کم مصرف استخراج کرد و از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

سخن پایانی

در لامپ فلزات ارزشمندی همچون طلا، نقره ، مس و… وجود دارد که  طی 4 مرحله می‌توان این فلزات ارزشمند را استخراج و با بازیافت این فلزات آن‌ها را مجددا به چرخه تولید برگرداند. به دلیل اینکه طلای کمی در لامپ وجود دارد امکان استخراج آن برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست. اما استخراج طلا از لامپ ال ای دی علاوه بر کمک به محیط زیست به کسب درامد هم منجر می‌شود.

 

  • غفوری
    3 بهمن 1402 در 16:39

    کجای لامپ طلا دارد؟

افزودن دیدگاه