جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه بازیافت ضایعات کارتن

به طور کلی همه‌ی افراد از تاثیر مضر کارتن و کاغذ بر محیط زیست اطلاع دارند اما امروزه، پس از خرید بسیاری از محصولات، فروشگاه‌ها آن را در جعبه‌های مقوایی به دست شما می‌رسانند. ممکن است شما این جعبه‌ها را دور بیاندازید اما جالب است بدانید اگر به جای دور انداختن یا نگهداشتن حجم زیادی کارتن مقوایی در انبار، آنها را بازیافت کنید، علاوه بر کمک به محیط زیست می‌توانید با فروش ضایعات کارتن خود در بازار ضایعات مبلغ خوبی از آن بدست آورید.

در این مطلب، ما با بررسی مراحل بازیافت ضایعات کارتن، به شما توضیح می‌دهیم چه کارتن‌هایی قابل بازیافت و کدامیک از آنها غیر قابل بازیافت هستند. در ادامه، به شرح  فواید ونحوه  بازیافت ضایعات کارتن می‌پردازیم.

 

مراحل بازیافت ضایعات کارتن

 

مراحل بازیافت ضایعات کارتن

به طور کلی، نحوه بازیافت ضایعات کارتن به هفت مرحله تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • جمع آوری ضایعات کارتن‌ها
  • جداسازی انواع مختلف این ضایعات از یکدیگر
  • خرد کردن آنها به قطعات کوچک‌تر
  • افزودن مواد شیمیایی مناسب برای تهیه خمیر کاغذ
  • جوهرزدایی و ایجاد خمیر کاغذ یکرنگ و یکدست
  •  برش زدن
  • بسته بندی کاغذهای تهیه شده بر اساس کیفیتی که دارند و روانه ساختن آن به بازار.

در ادامه به شرح تمامی این موارد می‌پردازیم.

 

مرحله اول: جمع آوری کارتن‌ها

پس از جمع شدن همه‌ی کارتن‌ها باید آنها را در فضای باز نگهداری کنید، این‌کار برای کارخانجاتی که مقدار زیادی ضایعات مقوایی تولید می‌کنند امری چالش برانگیز به شمار می‌آید. به این منظور، شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند این کارتن‌ها را ذخیره کرده و با فروش ضایعات آن پس از افزایش تعداد، آنها را به کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا بفرستند.

 

مرحله دوم: جداسازی کارتن ها

ما انواع مختلفی مقوا داریم که در بسته بندی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش از بازیافت ضایعات کارتن باید انواع مختلف این پسماند را بر اساس جنس و نوعشان از هم جدا کنید. در این مرحله، لازم است توجه داشته باشید که کارتن‌های چرب و مرطوب مانند جعبه پیتزا، کارتن‌های شیر و لیوان‌های کاغذی را از سایر جعبه‌های مقوایی جدا کنید، زیرا این کارتن‌ها قابل بازیافت نیستند.

سایر کارتن‌هایی مانند کارتن یک طرفه، کارتن چند لایه، کارتن تا شونده، کارتن راه راه، مونو کاتن و کارتن پلاست نیز باید از هم تفکیک شوند، زیرا ارزش هر یک از این کارتن‌ها با سایر موارد متفاوت است و پس از بازیافت به محصولی با کیفیت متفاوت تبدیل می‌شوند.

به عنوان مثال، تعداد زیادی از کارتن‌های بسته بندی کارتن‌های تاشونده هستند که به علت مقادیر بالای تولید، بازیافت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در در صورت عدم بازیافت به عامل بزرگی در آلودگی محیط زیست تبدیل می‌شوند.

 

مرحله سوم: خرد کردن

وقتی کامیون‌های حاوی کارتن‌های تفکیک شده به مرکز بازیافت برسد، ضایعات را وارد دستگاهی می‌کنند که آنها را خرد کرده و به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنند.

 

مرحله چهارم: خمیرسازی

در این مرحله  پسماندها را وارد دستگاهی می‌کنند تا با افزودن ترکیبات شیمیایی، سلولز موجود در این کارتن‌ها جدا شود و خمیر تشکیل شود.

 

مرحله پنجم: جوهر زدایی

در مرحله جوهرزدایی از مواد شیمیایی ضد رنگی مانند هیدروژن پراکسید استفاده می‌شود تا مواد خمیر کاغذ به یک رنگ دربیایند. پس از اتمام این مرحله، خمیر کاغذ وارد دستگاهی می‌شود و با تحمیل فشار ضخامت کمتر و استحکام بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، کارخانجات بازیافت ضایعات کارتن در این مرحله رنگ مخصوصی به خمیر کاغذ اضافه می‌کنند.

 

مرحله ششم: برش زدن

در این مرحله کاغذهای تولید شده توسط دستگاه‌های مخصوصی در اندازه مناسب برش می‌خورند. گاهی اوقات، برای اینکه کاغذ و کارتن بازیافت شده و مجددا مورد استفاده قرار بگیرند باید غالب بر 7 مرتبه این مراحل تکرار شود.

در این مرحله آبگیری انجام می‌شود و توده های باقیمانده از خمیر کاغذ به ذرات کوچکتر شکسته می‌شوند. در نهایت، خمیر کاغذ نهایی آماده است تا تحت فرایند خشک شدن قرار بگیرد.

 

مرحله هفتم: بسته بندی

در این مرحله که آخرین مرحله از بازیافت ضایعات کارتن و کاغذ به شمار می‌آید، ما کاغذهای بازیافت شده را خشک کرده و آنها را بر اساس کیفیتی که دارند بسته بندی و روانه بخش‌های مختلفی از بازار می‌کنیم.

به عنوان مثال، برخی از ضایعات کارتن بازیافت شده کیفیت چندانی ندارند و می‌توان از آنها در بسته بندی محصولاتی مانند کفش استفاده کرد، اما برخی دیگر از کیفیت مرغوبی برخوردار هستند و برای مصارف گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: ضایعات را کجا بفروشیم؟

کارتن های غیر قابل باریافت

 

کارتن‌هایی که قابل بازیافت نیستند

اگر تا به حال فکر می‌کردید تمامی انواع ضایعات کارتن‌ و مقوا قابل بازیافت است، این تفکر اشتباه است، زیرا وجود ذرات غذا، رطوبت، ضخامت بیش از اندازه مقوا و استفاده از رنگ روغن روی مقوا آن را به گزینه‌ی نامناسبی برای بازیافت تبدیل می‌کند و باعث ایجاد اختلال در نحوه بازیافت ضایعات کارتن می‌شود.

 

1. جعبه‌های چرب

ترکیباتی مانند روغن و چربی با فیبر موجود در کارتن و کاغذ پیوند محکمی تشکیل می‌دهد که جدا کردن این دو از یکدیگر را به کار بسیار دشواری تبدیل می‌کند.

به همین دلیل، نمی‌توان کارتن‌هایی مانند جعبه چرب شده‌ی پیتزا را بازیافت کرد. به علاوه، وقتی جعبه‌های چرب یا حاوی مقداری غذا هفته‌ها در انبار ذخیره شود موجودات مختلف جذب آن می‌شوند و فرایند ذخیره سازی و انبار کردن کارتن‌ها را دشوارتر می‌کند.

 

2. کارتن‌های مرطوب

مقواها و کارتن‌های مرطوب از موارد غیر قابل بازیافت هستند که نمی‌توان از آنها برای تهیه کاغذ استفاده کرد. دلیل این موضوع این است که قرار گرفتن مقوای مرطوب در دستگاه باعث مسدود شدن آن و افزایش هزینه و زحمت انجام فرایند بازیافت ضایعات کارتن می‌شود.

جالب است بدانید نیازی نیست مقدار زیادی مقوای مرطوب وارد دستگاه بازیافت شود تا آن را مسدود کرده و مشکل ایجاد کند بلکه مقدار کوچکی مقوای مرطوب هم می‌تواند این مشکلات را بوجود بیاورد و برای مدت طولانی دستگاه بازیافت را غیرقابل استفاده کند.

 

3. مقواهای ضخیم

از نظر کلی اینگونه به نظر می‌رسد که مقواهای ضخیم برای بازیافت گزینه‌ مناسب‌تری به شمار می‌آیند اما اگر ضخامت کارتن و مقوا بیش از اندازه باشد دستگاه‌های بازیافت نمی‌توانند آن را تجزیه کرده و به خمیر کاغذ تبدیل کنند و در نحوه بازیافت ضایعات کارتن اختلال ایجاد می‌کنند.

 

4. کارتن‌های رنگ شده

برخی از کارتن‌ها با رنگ روغن رنگ ‌آمیزی می‌شوند و وسایل تزئینی با چسب به آنها افزوده می‌شود تا ظاهر بهتری برای بسته بندی محصولات داشته باشد. جالب است بدانید این کارتن‌ها برای بازیافت گزینه‌ی مناسبی نیستند و نمی‌توان آنها را همراه با سایر کارتن‌ها و مقواهای تمیز بازیافت کرد، زیرا جدا کردن رنگ روغنی از مقوا بسیار دشوار است.

 

بیشتر بخوانید: پرسودترین ضایعات

فواید بازیافت کارتن

 

فواید بازیافت کارتن

بیش از 90 درصد مرسولات در بسته‌بندی کارتنی ارسال می‌شود و هر ساله تعداد زیادی درخت برای تهیه این بسته‌بندی‌ها قطع می‌شوند که این موضوع بازیافت ضایعات کارتن را به موضوع مهمی تبدیل کرده است. 40 درصد زباله‌های جامد را کاغذ و مقوا تشکیل می‌دهد و کاهش این مقادیر تاثیر مستقیمی بر سلامت زمین و محیط زیست دارد.

 

1. قطع درختان کمتر

برای تهیه هر تن کارتن و مقوا 17 درخت قطع می‌شوند. بنابراین، اگر این کارتن‌ها را بازیافت کنیم و مجدد از آن برای بسته بندی محصولات استفاده کنیم، به قطع درختان کمتری نیاز پیدا می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید، جنگل زدایی عامل اصلی گرم شدن زمین است. بنابراین، در صورتی که مجبور نشویم برای تهیه بسته بندی محصولات درختان جنگل را قطع کنیم به طور غیر مستقیم در عدم گرم شدن زمین نیز نقش داریم.

 

2. کاهش نیاز به استفاده از محل دفن زباله

با گسترش شهرنشینی محل‌های دفن زباله محدودتر شده‌اند. به همین دلیل، بهتر است به جای دور انداختن کارتن‌ها در این محل، در مورد نحوه بازیافت ضایعات کارتن اطلاعاتی داشته باشیم و از کارتن‌های بازیافت شده استفاده کنیم.

علاوه بر این، در محل‌های دفن زباله با تجزیه مواد آلی، کربن دی اکسید و متان آزاد می‌شود که هر دو گاز گاخانه‌ای هستند و انتشار آنها در محیط آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند و باعث تخریب لایه اوزون، آلودگی هوا و اسیدی شدن آب باران می‌شود که در کاهش گازهای گلخانه‌ای و سلامت زمین نقش مهمی دارد.

 

3. حفظ منابع طبیعی

برای تهیه کارتن و مقوای جدید، انرژی و سوخت بسیاری صرف می‌شود و بازیافت ضایعات کارتن و مقوا با صرفه‌جویی در این منابع به محیط زیست کمک می‌کند.

علاوه بر این، ما برای تهیه مقوای جدید به مقدار زیادی آب احتیاج داریم و تهیه هر تن کارتن 25 هزار لیتر آب نیاز دارد، بنابراین بازیافت این موارد در صرفه جویی در آب نیز نقش به سزایی دارد.

 

 فروش ضایعات کارتن

برای اینکه  بدانیم ضایعات کارتن را کجا بفروشیم تا هم به محیط ریست کمک کرده و هم کسب درآمد کنیم  پیشنهاد ما به شما سایت بازار ضایعات است. بازار ضایعات مرجع معتبر خرید و فروش ضایعات است که این امکان را فراهم کرده است تا شما با مشاهده آگهی‌های خرید ضایعات و فروش آن بهترین قیمت را انتخاب و ضایعات کارتن خود را به مناسب‌ترین فرد فروخته یا آن را از مناسب‌ترین خریدار بخرید.

 

جمع بندی
امروزه بیش از 90 درصد فروشگاه‌ها برای ارسال محصولات از بسته‌بندی‌های کارتنی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد مقادیر بالایی از ضایعات کارتن می‌شود. همین موضوع باعث شده است 40 درصد از زباله‌های جامد به کاغذ و کارتن اختصاص پیدا کند. به همین دلیل، نحوه بازیافت ضایعات کارتن مانند بازیافت شیشه به موضوع مهمی تبدیل شده است که در محیط زیست و سلامت زمین تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

اما برخی کارتن‌ها مانند جعبه پیتزا، کارتن شیر، آبمیوه و مقواهای ضخیم و رنگ شده با رنگ روغن قابل استفاده نیستند که دلیل آن به دشواری جداسازی ذرات روغن از مقوا و کارتن برمی‌گردد. توجه به فرآیند بازیافت و اطلاع از نحوه صحیح بازیافت به قطع درختان کمتر، کاهش استفاده از محل دفن زباله و حفظ منابع طبیعی می‌شود که هر کدام به نوبه خود نقش به سزایی در عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و آسیب‌های گلخانه‌ای دارد.

تجربه خود را از بازیافت ضایعات کارتن و کاغذ با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه