جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع ضایعات کارتن

معمولا کارتن‌ها پرکاربردترین ضایعاتی هستند که می‌توان از آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده کرد. معمولا، بسیاری از انواع کارتن ضایعاتی بلااستفاده دور ریخته می‌شوند و آلودگی محیط زیست را در پی دارند. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم با انواع ضایعات کارتن آشنا شویم و کاربرد هر یک را بررسی کنیم.

خریداران و فروشندگان مختلف می‌‌توانند آگهی‌ خود را در سایت بازار ضایعات درج کرده و با بررسی تمامی آگهی‌های خرید و فروش ضایعات ، مناسب‌ترین فرد و بهترین قیمت را یافته و بدون واسطه با او تماس بگیرید.

 

انواع ضایعات کارتن

 

انواع ضایعات کارتن

ممکن است کارتن‌های مختلفی را دیده باشید، اما نام آنها را ندانید. نکته جالب توجه این است که ما انواع مختلفی از کارتن‌ داریم که شامل فلوت کارتن، لمینت کارتن، کارتن پنج لایه، کارتن سینگل فیس، کارتن اسپتیک، کارتن تاشونده، مونوکارتن، کارتن پنجره‌ای، کارتن پلاست و کارتن بایگانی هستند. در ادامه، به توضیح این کارتن‌های ضایعاتی و کاربرد آنها در صنعت می‌پردازیم.

 

فلوت کارتن

یکی از انواع ضایعات کارتن‌، فلوت کارتن است. فلوت به معنای موج داخل لایه‌های کارتن است. بسته به تعداد فوت‌های موجود در هر متن کارتن، انواع مختلفی از کارتن فلوت داریم که شامل A,B,C,E و F هستند. هر کدام از این کارتن‌ها تعداد مختلفی از فلوت دارند. در جدول زیر انواع، تعداد فلوت‌های موجود در هر متر کارتن و کاربرد آن به طور خلاصه آورده شده است.

 

فلوت-کارتن

 

به عنوان مثال، کاربرد ضایعات کارتن فلوت C به طور گسترده برای بسته بندی مواد دارویی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع-فلوت-در-کارتن

 

کمترین ضخامت مربوط به فلوت F است که برای بسته بندی مواد غذایی به کار می‌رود.

 

لمینت کارتن

لمینت کارتن که تحت عنوان کارتن لمینتی هم شناخته می‌شود، یکی از انواع ضایعات کارتن است که روی سطح آن لایه لمینتی با طرح دلخواه چاپ شده را می‌چسبانند. این لایه باعث می‌شود آلودگی‌های محیطی و رطوبت به کارتن آسیب نرساند و استحکام آن افزایش پیدا کند. شما احتمالا این کارتن‌ها را در بسته بندی خرما، اسباب بازی و کارت ویزیت دیده باشید.

کارتن سینگل فیس

معمولا کارتن سینگل فیس از سه لایه تشکیل شدند که دو لایه بالایی و پایینی صاف است و لایه میانی شیار دارد. این مورد از انواع کارتن ضایعاتی برای بسته بندی محصولات سبک مانند چای، میوه خشک و حبوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتن‌های سینگل فیس قیمت کمتری نسبت به سایر کارتن‌ها دارند.

کارتن پنج لایه

در کارتن پنج لایه، سه لایه صاف و دو لایه شیاردار به کار رفته است. در این کارتن‌ها بسته به میزان استحکام مورد نیاز از فلوت‌های نوع A تا E استفاده می‌شود. قیمت کارتن پنج لایه نسبت به کارتن سه لایه بیشتر است، زیرا از لایه‌های بیشتری تشکیل شده و از استحکام بیشتری برخوردار است. این کارتن‌ها برای بسته بندی محصولات آرایشی، کارتن تخم مرغ و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کارتن-5-لایه

 

کارتن اسپتیک

اسپتیک از نظر لغوی به معنای ضد عفونی کردن است. بنابراین، در میان انواع ضایعات کارتن، این مورد برای محصولاتی که امکان فاسد شدن دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر محصولاتی مانند شیر و تخم مرغ در معرض نور خورشید قرار بگیرند فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیستند.

بنابراین، لازم است آنها را در بسته بندی اسپتیک قرار دهیم که از چند لایه مختلف از مقوا، آلومینیوم، پلاستیک و پلی اتیلن تشکیل شده است. این کارتن از محصولات غذایی در برابر نور و گرما محافظت می‌کند و در زمان مصرف مشخص شده ارزش غذایی آن را حفظ کرده و نمی‌گذارد رنگ و بافت محصول تغییر کند.

کارتن تاشونده

معمولا کارتن‌های بسته بندی پیتزا از این دست مقواها تشکیل شدند، زیرا این کارتن‌ها برای بسته بندی محصولات و مواد غذایی سبک مناسب هستند و کیفیت چندان بالایی ندارند.

مونو کارتن

در میان انواع ضایعات کارتن، مونو کارتن‌ها شکل ساده‌ای دارند و شرکت‌ها برای بسته بندی محصولات تجاری از آن استفاده می‌کنند. ویژگی متمایز کننده این کارتن‌ها قابلیت ضربه گیری بالای آنهاست که این کارتن‌ها را گزینه مناسبی برای بسته بندی کالاهای حساس تبدیل می‌کند.

 

منو-کارتن

 

کارتن پنجره‌ای

ممکن است کارتن‌های پنجره‌ای را با نام کارتن‌های طلق دار نیز بشناسید. در صورت استفاده از این کارتن‌ها، داخل جعبه به راحتی از بیرون قابل مشاهده است و طلق صافی محیط درونی و بیرونی جعبه را از هم جدا می‌کند. احتمالا شما این کارتن‌ها را در بسته بندی اسباب بازی، شیرینی و شکلات دیده باشید.

کارتن بایگانی

یکی دیگر از انواع ضایعات کارتن‌، کارتن‌های بایگانی است که برای مرتب کردن کاغذها در بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای این کارتن تن‍ها می‌توان به ماندگاری بالا و تحمل وزن بالا اشاره کرد.

کارتن پلاست

از پرطرفدارترین ضایعات کارتن  که اخیرا مورد توجه بسیاری از افراد برای  خرید ضایعات قرار گرفته است کارتن پلاست است که می‌توان صد در صد آن را بازیافت کرد و این مورد مزیت قابل توجهی به شمار می‌آید.

این کارتن‌ها از ورق‌های نازکی تشکیل شده است که دو ورق خارجی با هم موازی هستند و سایر کاغذها به صورت عمودی در میان این دو سطح قرار گرفته و مقاومت کارتن را بالا می‌برد.

 

کارتن-پلاست

 

کاربرد انواع ضایعات کارتن

پس از مصرف کارتن‌ها در بسته بندی محصولات مختلف، مقدار زیادی از انواع کارتن ضایعاتی جمع آوری می‌شود. انواع کارتن ضایعاتی می‌تواند به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار بگیرد.

در روش مستقیم، از ضایعات کارتن در صنایع مختلفی مانند چرم سازی استفاده می‌کنند. روش غیر مستقیم اندکی متفاوت است. در روش غیر مستقیم، کارتن ضایعاتی روانه کارخانه بازیافت شده و تغییراتی روی آن صورت می‌گیرد تا مجدد قابل استفاده شود. پس از بازیافت و فروش ضایعات آن با توجه به کیفیت کارتن‌های بازیافت شده می‌توان از آنها در صنایع مختلف برای بسته بندی محصولات یا تهیه کاغذ و مقوا استفاده کرد.

 

مصرف انواع کارتن ضایعاتی به صورت مستقیم

می‌توان از جعبه‌ها و کارتن‌های استفاده شده در بسته بندی میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. از طرف دیگر، با گذاشتن ضایعات کارتن در کارتن حاوی محصول شکستنی احتمال تکان خوردن محصول در جعبه و شکستن آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

استفاده از ضایعات کارتن به صورت مستقیم

 

بیشتر بخوانید: انواع ضایعات شیشه

مصرف  انواع ضایعات کارتن به صورت غیر مستقیم

اگر انواع ضایعات کارتن به کارخانجات بازیافت کارتن راه پیدا کنند، بر اساس نوع و کیفیتی که دارند از هم جدا می‌شوند و کارتن‌‌های با کیفیت وارد دستگاه خرد کن می‌شوند. پس از اینکه دستگاه مخصوصی کاغذها را خرد کرد، مواد شیمیایی وارد دستگاه می‌شوند تا سلولز موجود در ضایعات کارتن را جدا کنند.

در این مرحله، هیدروژن پراکسید اضافه می‌کنیم تا خمیر کاغذ یکدست و یکرنگ شود. سپس، خمیر تهیه شده تحت فشار قرار می‌گیرد و در قطعات مناسب برش می‌خورد تا روانه بازار شود.

از کارتن‌های بازیافت شده در تهیه کاغذ فلوتینگ یا موج دار، کاغذ کرافت و کاغذ وایت تاپ استفاده می‌کنند که در ادامه به بررسی این کاغذها و کاربرد آنها در صنعت می‌پردازیم.

کاغذ فلوتینگ

این کاغذها ضخیم و موج‌دار هستند و در تهیه کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، می‌توان آنها را در میان دو لایه تشکیل دهنده کارتن قرار داد تا استحکام آن را افزایش دهد. این کاغذها از بازیافت ضایعات کارتن  تهیه می‌شوند.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت، کاغذ محکم و پرکاربردی است که از خمیر کاغذ تهیه شده است و از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به استحکام، ضد لغزش، عدم آسیب به محیط زیست و قیمت ارزان اشاره کرد. از این کاغذها در حمل و نقل و برای تهیه چسب‌های نواری استفاده می‌شود.

 

کاغذ-کرافت

 

کاغذ وایت تاپ

کاغذ وایت تاپ در تهیه کاغذها و کارتن‌هایی که لازم است یک روی آنها سفید باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ این کاغذ تغییر نمی‌کند و به دلیل ارزان قیمت بودن در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. کاغذهای وایت تاپ تحت عنوان کاغذهای یک رو سفید هم شناخته می‌شوند.

سخن آخر
انواع کارتن ضایعاتی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و می توان از آن برای جلوگیری از آسیب دیدن محصولات شکستنی داخل کارتن و بسته بندی میوه و سبزیجات استفاده کرد. اما یکی از راه‌های دیگر برای استفاده از انواع ضایعات کارتن بازیافت آنها و تهیه کاغذ کرافت، کاغذ وایت تاپ و فلوتینگ از آنهاست.

برای بازیافت کارتن اولین مرحله جدا کردن انواع مختلف کارتن‌ها از یکدیگر است که ما را ملزم می‌کند اختلاف بین کارتن‌هایی که به طور روزمره با آنها سروکار داریم را بررسی کنیم. منتظردیدگاه شما در مورد انواع  ضایعات کارتن و کاغذ و نحوه بازیافت آن در قسمت نظرات هستیم.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه