جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل بازیافت شیشه

شیشه یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در ساخت ساختمان، ظروف آشپزخانه، خودرو و آینه است. با توجه به اینکه روزانه مقدار زیادی ضایعات شیشه تهیه می‌شوند، باید به بازیافت این اقلام توجه ویژه‌ای کرد. مراحل بازیافت شیشه شامل هفت مرحله است که با طی کردن آنها می‌توان شیشه را به چرخه تولید برگرداند و از آن در جهت تولید محصولات جدید استفاده کرد.

در این مقاله از بازار ضایعات، به بررسی مراحل بازیافت ضایعات شیشه می‌پردازیم و تفاوت شیشه‌های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت را شرح می‌دهیم.

جمع آوری ضایعات شیشه

مراحل بازیافت شیشه

ضایعات شیشه به دلیل قابلیت بازیافت یکی از پرسودترین ضایعات به شمار می‌رود بنابراین لازم است شیشه مراحل مختلفی را طی کند تا به صورت خمیر شیشه در بیاید و مجددا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این مراحل شامل جمع آوری، دسته بندی، تمیز کردن، خرد کردن و ورود به ماشین پخت شیشه است. در این بخش، به بررسی جزئی‌تر تمامی این مراحل می‌پردازیم.

1. جمع آوری

در مرحله اول، ظروف و اقلام شیشه‌ای که شامل بسته بندی مواد غذایی، بطری‌های نوشیدنی و شیشه‌های سختمانی هستند جمع آوری می‌شود. برخی مراکز برای جمع آوری ضایعات شیشه وجود دارند که با قیمت اندکی شیشه را از مشتریان خریداری کرده و آنها را به مراکز بازیافت می‌فروشند. وقتی تمامی اقلام شیشه‌ای در کارخانه بازیافت جمع آوری شد، نوبت به طبقه بندی این اقلام می‌رسد.

2. دسته بندی

شیشه‌های مختلف رنگ متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برخی از شیشه‌های به کار رفته در ساختمان سازی یا تهیه بطری‌های نوشیدنی به رنگ سبز یا قهوه‌ای هستند که باید در دسته‌ای متفاوت قرار بگیرند. در مراحل بازیافت ضایعات شیشه رنگی، باید زدایش رنگ‌های مختلف نیز وجود داشته باشیم.

مراحل بازیافت شیشه

3. تمیز کردن سومین مرحله از مراحل بازیافت شیشه

آلودگی موجود روی شیشه‌های مختلف در فرایند بازیافت اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین، در این مرحله از بازیافت شیشه باید تمامی برچسب‌ها و درپوش‌هایی که در اقلام شیشه‌ای وجود دارند جدا شوند. همچنین، در این مرحله اگر شیشه مورد نظر در صنایع تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته باشد، مواد غذایی و برچسب تبلیغاتی روی آن را جدا می‌کنند.

4.  خرد کردن شیشه‌ها

در این مرحله شیشه‌ها وارد دستگاهی می‌شوند تا آنها را به قطعات کوچک تقسیم کند. شیشه‌ها به خرده شیشه تبدیل می‌شوند و با استفاده از دستگاه آسیاب آنها را به شکل خمیر شیشه در می‌آورند.

دستگاهی که برای خرد کردن شیشه از آن استفاده می‌کنند حاوی گوی آلومینیومی است که با چرخش خود شیشه‌ها را به قطعات کوچکتری تبدیل می‌کند. از مزایای این دستگاه می‌توان به اتوماتیک بودن آن اشاره کرد. با استفاده از دستگاه مناسب، شما می‌توانید بیش از 95 درصد از ضایعات شیشه را بازیافت کنید و آنها را به چرخه تولید برگردانید.

 5. جدا کردن ذرات برحسب اندازه

در بازیافت ضایعات شیشه پس از مرحله خرد شدن و آسیاب شدن، ذرات شیشه وارد دستگاهی می‌شوند که آنها را برحسب اندازه جدا می‌کند. معمولا دستگاه‌های جدا کننده دارای سه اندازه متوسط، کوچک و بزرگ هستند. این دستگاه شیشه‌ها را برحسب اندازه‌ای که دارند جدا می‌کنند.

6. انتقال شیشه‌ها بوسیله نقاله‌های حمل کننده

برای حمل شیشه‌های خرد شده به دستگاه آسیاب از این نقاله‌ها استفاده می‌شود. این نقاله‌های حمل کننده حرکت مارپیچی دارند، زیرا در این صورت ذرات شیشه می‌توانند حرکتی مداوم و پیوسته از دستگاهی به دستگاه دیگر داشته باشند.

انتقال انواع ضایعات شیشه

7. ماشین پخت شیشه

پس از جدا کردن ناخالصی‌ها، نوبت به مرحله ذوب می‌رسد. در این مرحله، شیشه‌ها را در ماشین پختی وارد می‌کنند تا مراحل پخت و بازپخت انجام شود. معمولا، ماشین‌های پخت 16 شعله دارند و با حرارت مداوم به شیشه‌های خرد شده، آنها را به صورت خمیر شیشه در می‌آورند.

8. شکل‌دهی

در این مرحله از مراحل بازیافت شیشه، شیشه ‌را در قالب‌های مناسب می‌ریزند تا شکل خاصی به خود بگیرد.

9. خنک کردن

پس از ذوب و قالب گیری، محصولات در دمای اتاق خنک می‌شوند. پس از اتمام این مرحله، محصولات آماده عرضه شدن به بازار هستند و می‌توان آنها را به مراکز تولید کننده متفاوت ارسال کرد.

چه شیشه هایی قابلیت بازیافت دارند؟

بسیاری از شیشه‌ها قابل بازیافت هستند، یعنی می‌توان پس از استفاده، آنها را به کارخانه بازیافت فرستاد و از شیشه تولید شده جهت تهیه محصولات جدید استفاده کرد. در ادامه، به بررسی برخی از انواع ضایعات شیشه‌ که قابل بازیافت هستند می‌پردازیم.

1- بطری‌های نوشیدنی، سس و روغن

معمولا بطری‌های نوشابه، آب میوه، آب، سس مایونز و روغن زیتون 100 درصد قابل بازیافت هستند. از طرف دیگر، شیشه‌هایی که برای بسته بندی مواد غذایی و افزودنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز قابل بازیافت هستند.

2- ظروف حاوی لوازم آرایشی بهداشتی

معمولا ظروف شیشه‌ای حاوی عطر، ماسک صورت و ماسک مو کاملا قابل بازیافت هستند و می‌توان پس از استفاده، آنها را به چرخه تولید برگرداند.

3- شیشه پنجره

هنگام تخریب و نوسازی ساختمان‌ها، مقدار زیادی ضایعات شیشه پنجره تولید می‌شود که می‌توان پس از طی کردن مراحل بازیافت شیشه شکسته از آنها برای تولید شیشه‌های جدید استفاده کرد. پس از تصادف و تعمیر خودروها نیز می‌توان شیشه جلوی آنها را بازیافت کرد.

شیشه های قابل بازیافت

4- شیشه تلویزیون

شیشه‌های تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر قابل بازیافت هستند. بنابراین، در شرایطی که امکان تعمیر این شیشه‌ها وجود نداشته باشد می‌توان آنها را بازیافت کرد و برای تولید تلویزیون یا مانیتور جدید از آن استفاده کرد. قیمت ضایعات شیشه تلویزیون را می توان نسبت به سایر انواع ضایعات بالا در نظر گرفت، زیرا به دلیل وجود سرب و سایر مواد خطرناک نیاز به فرآیندهای بازیافت تخصصی دارد.

5- شیشه‌های غیر قابل بازیافت

وجود مواد افزودنی باعث می‌شود برخی از ظروف شیشه‌ای غیر قابل بازیافت باشند یا بازیافت آنها نیاز به طی کردن مراحل دشوارتری داشته باشد.

یکی از موارد غیر قابل بازیافت، لیوان‌های شیشه‌ای هستند. به دلیل مواد شیمیایی که به لیوان‌های شیشه‌ای اضافه می‌شود این ظروف می‌توانند برای نگهداری نوشیدنی‌های سرد و گرم مورد استفاده قرار بگیرند. جداسازی همین ترکیبات، بازیافت لیوان‌های شیشه‌ای را دشوارتر کرده است. بازیافت آینه‌ها نیز به فرایند پیچیده‌ای نیاز دارد. بنابراین این شیشه‌ها در اولویت بازیافت قرار نمی‌گیرند.

آیا بازیافت شیشه در خانه صرفه اقتصادی دارد؟

بازیافت شیشه در خانه می تواند مقرون به صرفه باشد، زیرا میزان زباله هایی را که باید دور ریخته شود کاهش می دهد و می تواند در هزینه های جمع آوری زباله صرفه جویی کند. همچنین درآمد حاصل از بازیافت ضایعات شیشه بسته به عوامل مختلفی مانند تقاضای فعلی بازار برای شیشه بازیافتی، کیفیت و کمیت شیشه بازیافتی و هزینه حمل و نقل و پردازش شیشه می تواند مقرون به صرفه باشد

جمع آوری شیشه ضایعاتی

یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین مراحل بازیافت شیشه جمع آوری ضایعات است. به همین دلیل، در بسیاری از مراکز ظروف یا سطل‌های خاصی برای جمع آوری شیشه‌های قابل بازیافت در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید اگر مردم پیش از انداختن شیشه‌ها در سطل‌های مخصوص برچسب آن را جدا کنند، به ساده شدن مراحل بازیافت کمک زیادی می‌کنند.

جمع آوری شیشه ضایعاتی در حفظ منابع و محافظت از محیط زیست نقش قابل توجهی دارد. پس از بازیافت، شیشه‌ها به چرخه تولید برمی‌گردند و دیگر نیازی نیست مراحل دشوار تولید شیشه انجام شود. هنگام تولید شیشه، گازهای گلخانه‌ای زیادی وارد اتمسفر می‌شوند که می‌توان با انجام فرایند بازیافت آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

خرید و فروش ضایعات شیشه

اگر شما شیشه‌های ضایعاتی را جمع آوری کردید و این سوال برایتان پیش آمده ضایعات را کجا بفروشیم تا سود بیشتری کنیم، می‌توانید به سایت بازار ضایعات مراجعه کنید. بازار ضایعات شرایطی فراهم کرده است تا خریداران و فروشندگان ضایعات شیشه آگهی‌های خود را در سایت منتشر کنند.

مزایای بازیافت شیشه چیست؟

بازیافت ضایعات شیشه مزایای بسیاری از نظر اجتماعی و زیست محیطی دارد که شامل صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش نیاز به مواد خام و اشتغال زایی است. در این قسمت، به بررسی دقیق‌تر مزایای آن می‌پردازیم.

1.صرفه جویی در انرژی

در فرایند تولید شیشه انرژی زیادی مصرف می‌شود، درحالیکه برای بازیافت این ماده به انرژی بسیار کمتری نیاز داریم. همچنین مقدار گاز گلخانه‌ای کمتری وارد اتمسفر می‌شود که از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

2.کاهش مصرف مواد خام مورد نیاز برای بازیافت شیشه

وقتی شیشه‌های بازیافت شده به چرخه تولید برگردند، دیگر نیازی به استخراج مواد خام مورد نیاز برای تولید شیشه نیست. این موضوع علاوه بر منافع زیست محیطی، از نظر اقتصادی نیز فواید بسیاری دارد.

مزایای بازیافت شیشه

3.اشتغال زایی

بازیافت ضایعات شیشه فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد مختلف به وجود می‌آورد. این موضوع از نظر اقتصادی به کشور کمک زیادی می‌کند.همچنین با فروش ضایعات شیشه می‌توان کسب درآمد کرد.

4.کاهش آلودگی آب

ورود شیشه به منابع آب باعث آلودگی این منابع می‌شود و به زندگی موجودات آبزی آسیب زیادی وارد می‌کند. با بازیافت شیشه، ضایعات کمتری وارد منابع آب می‌شود و آلودگی آب کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

5.تهیه فایبرگلاس

می‌توان از شیشه‌های بازیافت شده برای تهیه فایبرگلاس استفاده کرد. فایبرگلاس در صنایع مختلف به عنوان عایق پرکاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی
بازیافت شیشه به یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های محافظت از محیط زیست تبدیل شده است. شیشه‌ها به دو دسته قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت تقسیم می‌شوند. شیشه‌های قابل بازیافت پس از طی کردن مراحل بازیافت شیشه به خمیر شیشه تبدیل می‌شوند و می‌توان آنها را در قالب‌های مناسب ریخت. پس از سرد شدن خمیر شیشه موجود در این قالب‌ها، می‌توانیم از آنها در جهت تولید محصولات شیشه‌ای جدید استفاده کرد.

از مزایای بازیافت ضایعات شیشه می‌توان به صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش آلودگی آب و هوا و تهیه فایبرگلاس‌ها اشاره کرد.

شما می‌توانید ضایعات شیشه را با قیمت مدنظر خود از قسمت آگهی های فروش ضایعات سایت بازار ضایعات خریداری یا آن را در قسمت آگهی های خرید ضایعات به فروش برسانید.

  • لاله
    24 آبان 1402 در 11:28

    بازیافت شیشه در خانه به چه شکل است؟

افزودن دیدگاه