جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل تبدیل ضایعات مس به شمش

تبدیل ضایعات مس به شمش یکی از مهم‌ترین فرایند ها به شمار می‌رود زیرا شمش مس به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان این شمش را از بازیافت ضایعات مس نیز تهیه کرد. برای تولید شمش مس از ضایعات تنها چهار مرحله‌ی جمع آوری، پاکسازی، ذوب و قالب‌گیری لازم است که در ادامه این مطلب به شرح کامل آن می‌پردازیم و کاربرد این فلز در صنعت را بررسی می‌کنیم. بازار ضایعات شرایطی فراهم می‌کند که خریداران و فروشندگان ضایعات مس، آگهی خود را در سایت ثبت کنند.

 

تبدیل ضایعات مس به شمش

 

چرخه بازیافت ضایعات مس

برای تبدیل ضایعات مس به شمش ابتدا به شرح  چرخه بازیافت ضایعات مس که شامل چهار مرحله است می‌پردازیم.

مرحله اول:

مرحله اول بازیافت مس شامل جمع آوری ضایعات خانگی و صنعتی است. در میان لوازم خانگی غیر قابل استفاده در انبار و تجهیزات قدیمی ساختمانی، تجهیزاتی وجود دارند که حاوی مس هستند و می‌توان به جای دور انداختن، آنها را بازیافت کرد.

مرحله دوم:

در این مرحله، ضایعات جمع آوری شده را پاکسازی کرده و پلاستیک و سایر ترکیبات را از آنها جدا می‌کنند. این مرحله تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول نهایی دارد.

مرحله سوم:

مرحله سوم شامل ذوب و تصفیه است. در این مرحله، انواع ضایعات مس بر اساس درصد خلوصی که دارند در کوره‌های مناسب ریخته می‌شوند تا فرایند ذوب انجام شود.

مرحله چهارم:

در مرحله‌ی چهارم از چرخه بازیافت ضایعات مس، قالب گیری انجام می‌شود. مس ذوب شده در قالب‌های مناسب ریخته می‌شود تا به صورت شمش در بیاید. سپس، شمس‌های مس روانه بازار می‌شوند تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

 

فرآیند تولید شمش مس از ضایعات

همانطور که در چرخه بازیافت ضایعات مس گفتیم، در مرحله‌ی اول تبدیل ضایعات مس به شمش، باید ضایعاتی مانند سیم‌های مسی را جمع آوری کنید. اگر به لوازم کنار گذاشته شده در انبار خانه‌ی خود نگاه کنید، به موارد زیادی برمی‌خورید که شامل محتوای مس هستند. جالب است بدانید شما می‌توانید به جای کنار گذاشتن این تجهیزات، از آنها برای بازیافت استفاده کنید. بسیاری از مردم با فروش ضایعات این تجهیزات و وسایل کنار گذاشته به کارخانجات بازیافت مس باعث آغاز فرایند تولید شمش مس می‌شوند.

 

پاکسازی ناخالصی ها

 

1.پاکسازی ناخالصی‌ها

برای تولید شمش مس از ضایعات ، پس از جمع آوری ضایعات، باید آنها را از هرگونه ناخالصی پاکسازی کرد. به این منظور، اگر قصد بازیافت سیم‌ها و کابل‌های مسی را دارید ابتدا پلاستیک دور آن را جدا کنید. این کار به افزایش درصد خلوص مس نهایی کمک شایانی می‌کند.

هر چقدر در این مرحله دقت بیشتری داشته باشید، محصول نهایی شما از خلوص بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین، باید به طور کامل مس را از آهن و پلاستیک جدا کرده و آن را بشویید. شستن این فلز باعث می‌شود آلودگی‌های محیطی که طی فرایند جمع آوری یا انبار روی فلز مس نشستند از بین بروند و در خلوص آن تاثیر نگذارند. توجه داشته باشید که وجود هرگونه آلودگی و ناخالصی بر فرایند تولید شمش از ضایعات مس و قیمت نهایی شمش مس شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

2.ریخته گری دومین مرحله از تبدیل ضایعات مس به شمش

در فرایند تولید شمش از ضایعات مس، وقتی قدم در مرحله‌ی سوم می‌گذاریم، که ذرات مس خالصی در اختیار داشته باشیم. به این ترتیب، تنها کافیست کوره ذوب مناسبی را انتخاب کنیم و مس پاکسازی شده را داخل آن بریزیم. معمولا دمای این کوره‌ها بیش از هزار درجه سانتی گراد هستند. در مرحله‌ی ذوب شدن از مس نمونه گیری می‌کنند تا مطمئن شوند به درصد خلوص مورد نظر خود رسیدند و شمش مس با کیفیت بالا تولید می‌شود.

در این مرحله از تولید شمش مس از ضایعات ، مس ذوب شده در قالب‌های شمشی ریخته می‌شود که از قبل آماده شدند. قالب شمش مس باید نسبت به دماهای بالا مقاومت داشته باشد و به راحتی تا 1200 درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند. فرایند ریخته‌گری مس داخل شمش با روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

روش‌های ریخته‌گری

به عنوان مثال، در یکی از این روش‌ها که تحت عنوان ریخته‌گری تحت فشار شناخته می‌شود، موادی که در کوره به حالت مذاب در آمدند تحت فشار مشخصی به داخل قالب شمش تزریق می‌شوند. با پایین آمدن دما و سرد شدن مواد مذاب پس از گذشت یک مدت زمان مشخص، مس به حالت منجمد در می‌آید و به این ترتیب شمش با کیفیت و محکمی تولید می‌شود.

توجه داشته باشید که این روش معمولا برای تهیه تعداد زیادی شمش مس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن از قالب‌های شمش محکم و دائمی استفاده می‌شود، نه قالب‌های یکبار مصرف.

 

روش های ریخته گری

بیشتر بخوانید: استخراج طلا از تلویزیون

 

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان به کمک آن فرایند ریخته گری مس را انجام داد، تحت عنوان سرمایش مستقیم شناخته می‌شود. در این روش، از قالب آماده‌ای که حدود هشت سانتی متر عمق دارد استفاده می‌کنیم که سطح پایینی آن باز است و مس مذاب به راحتی از دریچه قابل تنظیمی داخل این قالب ریخته می‌شود.

منظور از دریچه قابل تنظیم این است که با افزایش مقدار مواد مذاب خروجی، دریچه به صورت خودکار کوچک‌تر می‌شود تا ورود محتوای مس به قالب را کنترل کند و با کاهش محتوای مس ذوب شده، دریچه به صورت خودکار بزرگ‌تر می‌شود تا مس قالب را پر کند. در مرحله‌ی بعد، مس موجود در این قالب‌ها با کمک جریان آب تحت سرمایش مستقیم قرار می‌گیرند و شکل مورد نظر را پیدا می‌کنند.

3.بسته بندی

پس از انجام مراحل تبدیل ضایعات مس به شمش ، مس به شکل دلخواه در می‌آید و با توجه به میزان خلوصی که دارد دسته بندی شده و روانه بازار می‌شود. عوامل بسیاری بر قیمت شمش فلز تاثیرگذارند. بنابراین قیمت مس با توجه به عوامل اقتصادی و درصد خلوص ماده، تعیین شده و روانه بازار می‌شود.

کاربردهای شمش مس

تولید شمش از ضایعات مس کاربرد گسترده‌ای در بسیاری از صنایع دارد. کارخانجات مختلفی این شمش‌های بازیافت شده را می‌خرند و از آن برای تهیه تجهیزات مختلف استفاده می‌کنند. در این قسمت به شرح کامل بخشی از کاربردهای این ماده در تهیه لوازم الکترونیکی، خودروسازی، صنایع ساختمانی و هنرهای تزئینی می‌پردازیم.

تهیه لوازم الکترونیکی از ضایعات مس

فلز مس از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار است و می‌تواند حرارت را به سرعت منتقل کند. به همین دلیل، از این فلز برای تهیه کابل‌ها و مدارهای الکترونیکی مختلف استفاده می‌کنند. در واقع بیش از پنجاه درصد مصارف مس، به صنایع الکترونیک و تهیه سیم‌های مسی برمی‌گردد. به همین دلیل بازیافت ضایعات الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تهیه لوازم الکتریکی

بیشتر بخوانید: استخراج لیتیوم از باطری موبایل

صنایع ساختمانی

بسیاری از سازندگان از این فلز برای تهیه لوله‌های ساختمانی و تهیه درب و پنجره استفاده می‌کنند. یکی از دلایل کاربرد این ماده در صنعت ساختمان سازی به مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی برمی‌گردد.
این ماده در برابر خوردگی نیز مقاوم است و می‌تواند سالیان طولانی بدون آسیب دیدن یا خورده شدن در لوله‌ها و تجهیزات مختلف ساختمانی به کار برده شود. به طور کلی، صنایع ساختمانی حدود 20 درصد از مصارف مس را در اختیار دارند.

خودروسازی

موتور، گیربکس و برخی از اجزاء اتومبیل از فلز مس ساخته شدند. مقاومت بالای مس و چکش خواری آن، باعث کاربرد گسترده‌ی این فلز در صنعت خودروسازی شده است. معمولا در تهیه خودروی الکتریکی از پنجاه کیلوگرم مس استفاده می‌کنند که بخش زیادی از آن در تهیه سیم‌های مسی، رادیاتور و باطری اتومبیل صرف می‌شود.

جالب است بدانید حدود 10 درصد از مصارف مس مخصوص صنایع خودروسازی است. از فلز مس برای راه‌آهن‌ها، هواپیما، کامیون و ساختن سایر وسایل نقلیه نیز استفاده می‌کنند.

هنرهای تزئینی

کشورهای مختلفی مانند ایران از فلز مس برای تهیه صنایع دستی استفاده می‌کنند. در واقع، تهیه لوازم تزئینی مسی در ایران تاریخچه طولانی دارد. این ماده چکش خوار است و خاصیت شکل‌پذیری بالایی دارد و همین موضوع باعث می‌شود بتوان با استفاده از آن وسایل تزئینی زیادی تهیه کرد. یکی از کاربردهای تبدیل ضایعات مس به شمش، به مصرف این فلز در تهیه میناکاری‌های زیبای مسی برمی‌گردد.

 

هنرهای تزئینی

 

علاوه بر موارد فوق، از این شمش‌ها در تهیه صنایع نظامی، حمل و نقل و تجهیزات اطفاء حریق نیز استفاده می‌کنند که از دلایل آن می‌توان به مقاومت بالای فلز مس و چکش‌خوار بودن آن اشاره کرد. بسیاری از صنایع مس را با فلزات دیگری ترکیب می‌کنند و از آلیاژ تهیه شده در صنایع استفاده می‌کنند.

 

سخن آخر
بازیافت ضایعات مس سال‌هاست نقش پررنگی در صنایع ایفا می‌کند. این فلز کاربرد گسترده‌ای در تهیه خودرو، راه‌آهن، قطعات الکترونیکی و ساختمانی دارد، اما استخراج آن وقت و هزینه‌ی زیادی می‌برد.

بنابراین، یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه جویی در زمان و انرژی استخراج این ماده تبدیل ضایعات مس به شمش است. با جمع آوری تجهیزات مسی و ذوب آنها می‌توان شمش مس مقاومی تولید کرد. البته، تمامی مراحل تولید شمش از ضایعات مس نیازمند دقت بالاست تا در نهایت شمش مس با بهترین کیفیت و خلوص تولید شود.

شما می‌توانید ضایعات مس را با قیمت مدنظر خود از قسمت آگهی های فروش سایت بازار ضایعات خریداری یا آن را در قسمت آگهی‌های خرید ضایعات به فروش برسانید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه