جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازیافت ضایعات آهن چگونه انجام می‌شود؟

ضایعات به موادی گفته می‌شود که دیگر قابل استفاده نیستند یا نسبت به مواد اولیه از ارزش کمتری برخوردارند و معمولا به عنوان مواد بازیافتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مجددا وارد چرخه‌ی تولید شوند. در ادامه این مقاله از بازار ضایعات در مورد یکی از انواع آنها، یعنی ضایعات آهن صحبت می‌کنیم. ضایعات آهن یا فولاد شامل تیرها، لوله‌ها، پروفیل‌ها و قطعات معیوب باقیمانده از فرایند تولید یا مصرف هستند. بازیافت ضایعات آهن حائز اهمیت است چراکه باعث کاهش نیاز به مواد اولیه و صرفه‌جویی در منابع طبیعی و انرژی می‌شود.

 

بازیافت آهن قراضه

 

روش های بازیافت ضایعات آهن

بازیافت آهن قراضه می‌تواند به عنوان یک روش پایدار و موثر برای حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار گیرد. روش‌های متنوعی برای بازیافت این ضایعات وجود دارد که در این بخش می‌توانید تعدادی از آنها را مشاهده کنید:

استفاده از دستگاه شریدر

دستگاه شریدر یکی از تجهیزات مهم در خط تولید آهن و فولاد است. این وسیله، ضایعات را شستشو داده، خرد و فشرده کرده و آنها را تفکیک می‌کند؛ در نتیجه باعث بهبود فرایند بازیافت می‌شود.

ذوب کوره‌ای

در این روش، ضایعات آهن و فولاد خرد شده در کوره‌های ذوب قرار گرفته و در اثر حرارت بالا به مایع تبدیل می‌شوند. سپس به عنوان مواد اولیه در تولیدات جدید استفاده می‌شوند.

قیچی کردن

با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی ضایعات آهنی را برش داده و به قطعه‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کنند.

این موارد تنها چند نمونه از روش‌های بازیافت ضایعات آهن هستند. روش مناسب بازیافت بسته به نوع و مقدار ضایعات، هزینه‌ها و سایر شرایط انتخاب می‌شود.

 

ضایعات آهن و آلومینیوم چه تفاوت‌هایی دارند؟

ضایعات آلومینیوم و آهن دو نوع از مواد بازیافتی مهم هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم به خصوصیات و کاربردهایشان برمی‌گردد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

جرم مخصوص

آلومینیوم در مقایسه با آهن جرم مخصوص کمتری دارد که این ویژگی سبب می‌شود این ماده در صنایعی که وزن در آنها مهم است، مانند صنعت خودروسازی یا هوافضا، مورد استفاده قرار گیرد.

خواص فیزیکی

آلومینیوم خواص فیزیکی مناسبی دارد. به عنوان مثال در برابر خوردگی مقاوم است، وزن کم و راندمان حرارتی بالایی داشته و رسانا است. در حالی که آهن خصوصیات فیزیکی متفاوتی نسبت به آن دارد.

قابلیت بازیافت

هر دو ماده قابل بازیافت هستند اما به دلیل خواص فیزیکی ذکر شده، فرایند بازیافت آلومینیوم ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. به طور کلی، بازیافت ضایعات آهن و آلومینیوم از اهمیت بسزایی برخوردار است و این دو با توجه به خصوصیات‌شان، در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند.

 

تفاوت ضایعات آهن و آلومینیوم

 

مزایای بازیافت ضایعات آهن

بازیافت آهن قراضه بسیار مهم است و این موضوع از جنبه‌های مختلف اقتصادی و محیط زیستی مورد توجه قرار می‌گیرد. از مزایای بازیافت این ضایعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حفظ منابع طبیعی

بازیافت این ضایعات باعث کاهش استفاده از مواد خام طبیعی همچون سنگ آهن شده و در حفظ منابع طبیعی نقش مهمی دارد.

2. کاهش هزینه‌ها

تولید آهن و فولاد از ضایعات بازیافتی نسبت به استفاده از سنگ‌ آهن هزینه‌ی کمتری در پی دارد که این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه‌ی تولید و کاهش قیمت فولاد می‌شود.

3. کاهش تولید پسماندها

بازیافت این ضایعات، کاهش حجم پسماندها و در نتیجه کاهش آلودگی آب، هوا و خاک را در پی دارد.

4. افزایش اشتغال

صنعت بازیافت ضایعات به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در زمینه‌ی جمع‌آوری، جداسازی، پردازش و بازیافت منجر شده و در نتیجه باعث رونق اقتصادی می‌شود.
با توجه به موارد گفته شده، بازیافت این نوع از ضایعات نقش بسیار مهمی در محافظت از محیط زیست و افزایش سودآوری شرکت‌ها دارد.

خطرات فرایند بازیافت آهن قراضه

فرایند بازیافت ضایعات آهن قراضه همانند هر فرایند صنعتی دیگری ممکن است خطرات یا مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از این موارد را می‌توانید مشاهده کنید:

1. آلودگی محیط زیست

انتشار گازهای مضر در طی فرایند بازیافت، آلودگی زیست محیطی را به همراه دارد.

2. تولید مواد خطرناک

ممکن است در طی فرایند بازیافت، مواد خطرناک و سمی همچون بریلیوم، سولفور، کادمیوم، آرسنیک و مواد رادیواکتیو تولید شود که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک هستند.

3. مصرف منابع انرژی

فرایند بازیافت، نیازمند مصرف بالای انرژی است که این امر ممکن است باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای شود.

4. صرف هزینه و زمان

تفکیک و جداسازی ضایعات آهنی نیازمند صرف هزینه، انرژی و زمان زیادی است.

5. نگهداری و تعمیرات

دستگاه‌ها و تجهیزات بازیافت، نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارند که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

با رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل‌های موجود، می‌توان خطرات بازیافت ضایعات آهن را به حداقل رساند.

 

معایب بازیافت ضایعات آهن

 

 تولید شمش از بازیافت ضایعات آهن

 

شمش یک نوع فلز ذوب شده است که به صورت قطعات کوچک و منظم تولید می‌شود. تولید شمش آهن از ضایعات، فرایند مهمی در صنعت است. پروسه‌ی تولید شمش در بازیافت آهن قراضه، شامل 5 مرحله‌ی زیر است:

جمع‌آوری و جداسازی

در این مرحله، ضایعات آهنی از منابع مختلف جمع‌آوری شده و بر اساس نوع آنها، جداسازی می‌شوند.

خرد کردن

ضایعات در این مرحله به اندازه‌های مناسب خرد می‌شوند تا برای فرایند ذوب آماده باشند.

ذوب کردن

در این بخش، ضایعات آهنی در کوره از آلاینده‌ها پاکسازی شده، به درجه‌ی مورد نیاز برای تبدیل به شمش آهن رسیده و ذوب می‌شوند.

ریخته گری

شمش آهن مذاب در قالب‌های مناسب ریخته شده و پس از سرد شدن، به قطعات منظم شمش تبدیل می‌شوند. در نهایت، شمش آهن تولید شده، بسته‌بندی و به کارخانه‌های تولید فولاد یا دیگر صنایع، ارسال می‌شود.

 

تبدیل ضایعات اهن به میلگرد

تولید میلگرد از ضایعات آهن، نیازمند بررسی دقیق آنهاست چراکه گاها این قطعات ارزش بازیافت ندارند و یا به دلیل کیفیت پایین، از ایمنی کمی برخوردار هستند. به صورت کلی، استفاده از شمش فولادی مذاب به عنوان ماده اولیه‌‍‌ی تولید قطعاتی مانند میلگرد، رایج است اما می‌توان از ضایعات آهن نیز برای تولید آن بهره برد. در این فرآیند، ضایعات آهن در کوره‌ ذوب شده و بعد از افزودن چند آلیاژ به آن و گذر از مراحل مختلف، میلگرد تولید می‌شود.

 

تولید میلگرد از آهن بازیافتی

 

 

فروش آهن ضایعاتی

ضایعات آهن را کجا بفروشیم؟ خرید و فروش ضایعات آهن میتواند به شکل حضوری یا غیر حضوری انجام شود. به دلیل مشکلات و معایب مبادله‌ی حضوری، استفاده از سایت‌هایی که به این منظور ایجاد شده‌اند، هوشمندانه‌تر است. سایت بازار ضایعات یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که شما از طریق آن می‌توانید به راحتی و در زمان کمی، محصول مورد نظر را خریداری کرده یا به فروش برسانید.

 

سخن پایانی
در پایان می‌توان گفت که بازیافت ضایعات آهن به عنوان امری مهم و حیاتی در حفظ محیط زیست و منابع تلقی می‌شود. فرایند بازیافت آهن قراضه، نیازمند رعایت استانداردها و فناوری‌های مناسب است تا کمترین آسیب را برای سلامت انسان و محیط زیست در پی داشته باشد. برای این منظور، صنایع مرتبط باید از فناوری‌های جدید و پالایشگاه‌های پیشرفته استفاده کنند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه