جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش جداسازی ضایعات پلاستیک

تولید پلاستیک در سراسر دنیا در حال افزایش است. در نتیجه، بسیار از کشورها به دنبال بهبود فرایند بازیافت این ضایعات هستند. با انجام فرایند بازیافت، می‌توان پلاستیک را بازیابی کرده و از آن در چرخه تولید محصولات مختلف استفاده کرد. برای اینکه فرایند بازیافت بازدهی بالایی داشته باشد و بتوانیم پلاستیک را به طور مناسب بازیابی کنیم، باید در مورد جداسازی ضایعات پلاستیک اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

زیرا، اگر ضایعات مختلف با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از هم تفکیک شوند و روش جداسازی پلاستیک به درستی انجام شود، فرایند بازیافت حداکثر بازدهی را خواهد داشت. در ادامه، به انواع روش‌های جداسازی ضایعات پلاستیک می‌پردازیم و در مورد ارزان‌ترین روش توضیح می‌دهیم.

 

روش جداسازی پلاستیک

 

چرا باید ضایعات پلاستیکی را از هم تفکیک کنیم؟

چند دلیل مهم برای جداسازی ضایعات پلاستیک وجود دارد. در واقع، با جداسازی پلاستیک، کارایی فرایند بازیافت افزایش پیدا می‌کند، زیرا مخلوط بودن ضایعات پلاستیکی، باعث چالش برانگیز شدن فرایند بازیافت می‌شود.
برخی از ضایعات پلاستیک آلوده هستند و استفاده از آنها در فرایند بازیافت ممکن است باعث آلوده شدن سایر پلاستیک‌های بازیافت شده شود.
ضایعات پلاستیک مختلف، ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی دارد. اگر پیش از بازیافت ضایعات پلاستیک را جداسازی کنیم و آنها را در دسته بندی مناسب خود قرار دهیم، راندمان کلی بازیافت افزایش پیدا می‌کند.

انواع روش های تفکیک پلاستیک

دو روش جداسازی پلاستیک وجود دارد که شامل جداسازی به روش تر و خشک هستند.

روش خشک

در تفکیک با استفاده از روش‌های خشک ما از تکنیک‌های مختلفی برای جدا کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌کنیم. برخی از این تکنیک‌ها شامل موارد زیر هستند.

جداسازی با استفاده از روش‌های دستی

این روش ساده‌ترین راه حل برای تفکیک ضایعات پلاستیک است. در روش دستی، نیروی انسانی انواع مختلف ضایعات پلاستیک را از هم جدا می‌کنند. این فرایند به دقت و سرعت عمل بالایی احتیاج دارد.

جداسازی با استفاده از اشعه مادون قرمز

وقتی نور مادون قرمز به ضایعات پلاستیک برخورد می‌کند، هر کدام از پلاستیک‌ها با توجه به ویژگی‌های شیمیایی و ساختاری که دارند بخشی از نور مادون قرمز را بازتاب می‌کنند. در نتیجه بررسی اشعه بازتاب شده می‌توانیم به نوع پلاستیک پی ببریم. توجه داشته باشید که برای جداسازی ضایعات پلاستیک به روش مادون قرمز باید قطعات پلاستیک اندازه‌ای میان 2.5 تا 5 سانتی متر داشته باشند.

جداسازی پلاستیک‌ها با استفاده از جریان هوا

این روش برای جداسازی پلاستیک‌ها بسیار رایج است زیرا با استفاده از آن تمامی ذرات و ضایعات سبک‌تر از ضایعات سنگین جدا می‌شوند. به عنوان مثال، اگر روی پلاستیک‌های مختلف لیبل کاغذی وجود داشته باشد می‌توانیم آنها را از تونل باد عبور دهیم تا لیبل‌ها از پلاستیک جدا شوند.

جداسازی با استفاده ازروش الکترواستاتیک

این روش جداسازی پلاستیک مناسب برای جداسازی اجزائی است که هدایت الکتریکی متفاوتی دارند. در این روش، با استفاده از دستگاهی که میدان الکتریکی ایجاد می‌کند می‌توانیم مواد رسانا و غیر رسانا را از هم جدا کنیم. یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از روش الکترواستاتیک در تفکیک مس از پلاستیک است.

 

روش های تفکیک پلاستیک

 

روش تر

جداسازی پلاستیک‌ها با استفاده از روش‌ تر نیز شامل چند تکنیک است که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به جداسازی با استفاده از هیدروسیکلون اشاره کنیم.

جداسازی با استفاده از هیدروسیکلون

در این روش، ضایعات در محفظه‌ای استوانه‌ای شروع به چرخش می‌کنند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز پلاستیک‌های مختلف از هم جدا می‌شوند. با استفاده از هیدروکسیلون حتی می‌توان ضایعات سبکی مانند کاغذ را نیز جدا کرد.

شناورسازی

بسیاری از کشورهای تجاری از تکنیک شناورسازی برای جداسازی انواع ضایعات پلاستیک استفاده می‌کنند. در این روش‌، ضایعات پلاستیک با توجه به دانسیته‌ای که دارند از یکدیگر جدا می‌شوند.

تاثیر دانسیته پلاستیک در جداسازی

جداسازی پلاستیک‌ها بر اساس چگالی به این صورت است که پیش از انجام فرایند بازیافت، پلاستیک‌ها در محلول آب نمک ریخته می‌شوند. پلاستیک‌های سنگین در این محلول فرو می‌روند، درحالیکه پلاستیک‌های سبک روی محلول شناور می‌مانند.
امکان بروز خطا در روش دستی زیاد است. به عنوان مثال بسیاری از کارکنان بخش جداسازی نمی‌توانند پلاستیک پلی پروپیلن را تشخیص دهند. در واقع، از هر 19000 میلیون پلی پروپیلن تولید شده، تنها 132 میلیون بازیافت می‌شوند. در حالیکه با سنجش دانسیته پلی پروپیلن می‌توانیم به راحتی آن را جدا کنیم. شما می‌تواند دانسیته ضایعات پلاستیک مختلف را در جدول زیر مشاهده کنید:

 

تاثیر دانسیته پلاستیک

 

کدام روش جداسازی ضایعات پلاستیک صرفه اقتصادی دارد؟

هر کدام از روش‌های فوق مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. برای انتخاب روش مناسب، شما باید به امکانات در دسترس و نوع ضایعات پلاستیک توجه کنید. در میان روش‌های فوق، استفاده از اشعه مادون قرمز باعث تشخیص تمامی ضایعات و جداسازی کامل آنها می‌شود. در حالیکه روش‌های دستی مرتب سازی، هزینه اولیه کمتری نیاز دارند اما احتمال بروز خطا در این روش‌ها زیاد است. به طور کلی، پیشنهاد می‌شود از روشی استفاده کنید که علاوه بر هزینه کم بازدهی بالایی برای جداسازی پلاستیک‌ها داشته باشد.

چرا بازدهی بالای فرایند بازیافت حائز اهمیت است؟

نحوه تولید پلاستیک به این صورت است که باید آنها را از نفت سنتز کنیم. به همین دلیل اگر به جای تولید پلاستیک، آنها را بازیافت کنیم در مصرف منابع نفتی صرفه جویی کرده‌ایم.
از طرف دیگر، ضایعات پلاستیک قابل تجزیه نیستند و اگر به محل دفن زباله منتقل شوند، آلودگی زیست محیطی بسیاری بوجود می‌آورند. با بازیافت این ضایعات، از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کنیم.
یکی دیگر از مزایای بازیافت ضایعات پلاستیک، اشتغال زایی است. وقتی مراکز بازیافت پلاستیک ایجاد شوند افراد بیشتری دراین مراکز مشغول به کار می‌شوند. به این ترتیب، بسیاری از افراد می‌توانند از بازیافت ضایعات پلاستیک کسب درامد کنند.

 

فرایند بازیافت پلاستیک

 

ضایعات پلاستیک را کجا بفروشیم؟

اگر شما مقدار زیادی ضایعات پلاستیک دارید و می‌خواهید آنها را بفروشید، یکی از بهترین روش‌ها استفاده از سایت‌های آنلاین است. با پیشرفت تکنولوژی، سایت‌های آنلاینی مانند بازار ضایعات بوجود آمدند که به شما این امکان را می‌دهند که خرید و فروش ضایعات پلاستیک انجام دهید.
در واقع، شما می‌توانید وارد سایت بازار ضایعات شوید و عکس مناسبی از محصول خود تهیه کنید. سپس، عکس را در سایت بارگذاری کرده و اطلاعات مورد نظر مانند اطلاعات محصول و قیمت را وارد کنید. به این ترتیب، خریداران پس از بررسی آگهی‌های فروش با شما تماس می‌گیرند و می‌توانید به طور مستقیم با آنها صحبت کنید.

سخن پایانی
ضایعات پلاستیک اثرات منفی بسیاری برای محیط زیست دارند زیرا تجزیه پذیر نیستند. بنابراین، بهترین راه برای مدیریت این ضایعات، بازیافت است. اگر شما بخواهید ضایعات پلاستیک را بازیافت کنید، باید پیش از انجام فرایند بازیافت جداسازی ضایعات پلاستیک را انجام دهید. وقتی ضایعات پلاستیک با توجه به نوع و خصوصیاتی که دارند جداسازی شوند، فرایند بازیافت با عملکرد بسیار بالایی انجام می‌شود. روش جداسازی پلاستیک به دو دسته کلی تر و خشک تقسیم می‌شوند که در مقاله فوق به بررسی کامل این دو روش پرداختیم.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه