جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی انواع ضایعات پلاستیک

در دنیای مدرن، ضایعات پلاستیک نگرانی زیادی برای محیط زیست بوجود آورده‌ است. روزانه انواع مختلفی از پلاستیک تولید شده و به صنایع مختلف فرستاده می‌شود. پس از مصرف و از دست دادن کاربرد، این پلاستیک‌ها به انواع ضایعات پلاستیک تبدیل می‌شوند که ضایعاتی غیر قابل تجزیه هستند. اگر ضایعات پلاستیک به محل دفن زباله فرستاده شوند، آسیب بسیاری به محیط زیست می‌زنند.

بنابراین، می‌توان به جای دور ریختن این ضایعات آنها را بازیافت کرد و به چرخه تولید برگرداند. برای بازیافت ضایعات پلاستیک باید در مورد انواع آن اطلاعاتی داشته باشیم. اگر شما نیز در مورد انواع پلاستیک بازیافتی و پیچیدگی فرایند بازیافت آنها کنجکاو هستید، به مطالعه این مقاله از بازار ضایعات ادامه دهید.

 

چند نوع زباله پلاستیکی وجود دارد؟

به طور کلی، ما انواع ضایعات پلاستیک را داریم که شامل پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن سبک (LDPE)، پلی پروپیلن (PP) و پلی استایرن (PS) هستند. در ادامه، به اختصار در مورد هر یک از این موارد توضیح می‌دهیم.

 

انواع پلاستیک بازیافتی

پلی اتیلن ترفتالات (PET)

در تعریف پت چیست می‌توان گفت معمولا از پلی اتیلن ترفتالات‌ها در تهیه بطری‌های نوشیدنی‌هایی مانند آب و نوشابه و بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های این نوع پلاستیک می‌توان به شفافیت، وزن کم و مقاومت بالای آنها اشاره کرد. این نوع پلاستیک از کاربردی ‌ترین انواع ضایعات پلاستیک به شمار می‌رود و از مهم‌ترین مزایای ضایعات پلاستیک PET، قابل بازیافت بودن آن است.

پلی اتیلن سنگین (HDPE)

این نوع پلاستیک به دلیل ماندگاری و تنوعی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. چگالی بالای این نوع پلاستیک آن را محکم و مقاوم کرده است. از طرف دیگر، این ماده در برابر ترکیبات شیمیایی خانگی و صنعتی نیز مقاوم است. همانند ضایعات پلاستیک PET، ضایعات HDPE نیز از انواع پلاستیک بازیافتی هستند و می‌توان پس از بازیافت مجددا در چرخه تولید محصولات جدید از آنها استفاده کرد.

پلی وینیل کلراید (PVC)

پلی وینیل کلراید پلاستیکی مقرون به صرفه، مقاوم در برابر ترکیبات شیمیایی و همچنین ماندگار است که می‌توان از آن در صنایع گوناگون استفاده کرد. از دیگر مزایای این پلاستیک، مقاومت در برابر آب است که باعث می‌شود بتوانیم از آن برای ساخت پرده حمام و بارانی استفاده کنیم. این نوع ضایعات پلاستیک نیز قابل بازیافت است و می‌توان آن را به مراکز بازیافت پلاستیک منتقل کرد.

پلی اتیلن سبک (LDPE)

پلی اتیلن سبک از انواع ضایعات پلاستیک انعطاف پذیر است. این پلاستیک نیز مقاومت خوبی در برابر ترکیبات شیمیایی دارد، با این وجود مقاومت آن کمتر از پلی اتیلن سنگین است. از این پلاستیک در تهیه کیسه‌های خرید، بسته بندی ساندویچ و سایر مواد غذایی و بطری‌های فشاری استفاده می‌شود. این پلاستیک، پس از مصرف می‌تواند بازیافت شود و در تولید محصولات پلاستیکی جدید نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پلی پروپیلن (PP)

این نوع پلاستیک در برابر ترکیبات شیمیایی مقاوم است. به این معنا که به راحتی با مواد اسیدی و قلیایی واکنش نمی‌دهد. به همین دلیل، می‌توان از پلی پروپیلن در تولید ظروف مواد ضد عفونی کننده استفاده کرد. این پلاستیک انعطاف پذیر است و برای مدتی طولانی خاصیت انعطاف پذیری خود را حفظ می‌کند به همین دلیل مواد اولیه جامبوبگ ها پلی پروپیلن است . از دیگر مزایای این پلاستیک، مقاومت آن در برابر الکتریسیته است. به همین دلیل، می‌توان از این پلاستیک به عنوان عایق الکتریسیته در تجهیزات مختلف استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: جامبوبگ چیست؟

پلی استایرن (PS)

یکی دیگر از انواع ضایعات پلاستیک پلی استایرن است. پلی استایرن، پلاستیکی سبک است که معمولا در بسته بندی محصولات مختلف مانند تجهیزات الکترونیکی و برای تولید وسایل یکبار مصرف به کار می‌رود. از ویژگی‌های این پلاستیک می‌توانیم به مقاومت در برابر آب و استحکام بالای آن اشاره کنیم. بازیافت ضایعات پلاستیک پلی استایرن نسبت به سایر انواع پلاستیک بازیافتی چالش‌برانگیزتر است.

ضایعات پلاستیکی برتر کدامند؟

در میان تمامی انواع ضایعات پلاستیک، PET یا پلی اتیلن ترفتالات و HDPE یا پلی اتیلن سنگین از ارزش بالایی برخوردار هستند و جزو پرسودترین ضایعات پلاستیکی محسوب می‌شوند. هر دوی این ترکیبات در تولید بطری‌های نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین مصارف در دنیای مدرن است. از طرف دیگر، این دو ضایعات پلاستیک قابلیت بازیافت بالایی دارند. در واقع، فرایند بازیافت آنها نسبت به LDPE و پلی پروپیلن چندان چالش برانگیز نیست. به همین دلیل، می‌توانیم از این دو زباله پلاستیکی به عنوان برترین ضایعات یاد کنیم.

 

ضایعات پلاستیکی قابل بازیافت

مطالعه بیشتر: ضایعات پلی کربنات

کدامیک از انواع ضایعات پلاستیک را می‌توان بازیافت کرد؟

پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات با کد بازیافت 1 قابلیت بازیافت بالایی دارد. پس از آن، HDPE با کد بازیافت 2 که در تهیه ظروف پلاستیکی و لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را می‌توانیم به راحتی بازیافت کنیم.
بازیافت PVC (کد بازیافت 3) نسبت به دو ضایعات پلاستیک فوق، اندکی چالش‌برانگیزتر است. بزرگترین مشکلی که بر سر راه بازیافت این نوع پلاستیک وجود دارد، مقدار زیاد کلر موجود در آن است. حدود 56 درصد وزن پلمیر از کلر و برخی افزودنی‌های خطرناک تشکیل شده است که باید طی فرایند بازیافت جداسازی شوند. همین موضوع باعث می‌شود بازیافت PVC نسبت به انواع ضایعات پلاستیک مانند PET و HDPE دشوارتر باشد.
LDPE با کد بازیافت 4 نیز قابل بازیافت است اما به دلیل دشوار بودن فرایند جمع آوری و تمیز کردن این نوع ضایعات پلاستیک، بازیافت آن اندکی چالش برانگیز است.
پلی پروپیلن (کد بازیافت 5) قابل بازیافت است، اما ممکن است طی فرایند بازیافت استحکام و انعطاف این ماده تحت تاثیر قرار بگیرد و تغییر پیدا کند. به همین دلیل، بازیافت این ماده نیز اندکی دشوار است.
آخرین ضایعات پلاستیک قابل بازیافت پلی استیرن با کد بازیافت 6 است. در واقع، بازیافت این نوع پلاستیک چندان مورد توجه قرار نگرفته است و رایج نیست. این نوع پلاستیک در انواع مختلفی موجود است که هر کدام فرایند بازیافت مربوط به خود را دارند. همین موضوع باعث پیچیده‌تر شدن جداسازی انواع مختلف پلاستیک و بازیافت آن شده است .

دمای ذوب انواع پلاستیک

هر یک از انواع پلاستیک بازیافتی در دمای مشخصی ذوب می‌شوند. در جدول زیر، نقطه ذوب تمامی انواع پلاستیک‌ها آورده شده است.

 

دمای ذوب انواع پلاستیک

 

ضایعات پلاستیک را کجا بفروشیم؟

در پاسخ به سوال ضایعات پلاستیک را کجا بفروشیم شما می‌توانید برای فروش انواع ضایعات پلاستیک خود به سایت بازار ضایعات مراجعه کنید. در این سایت، آگهی فروش و قمیت مورد نظر خود را ثبت کنید تا خریداران پس از بررسی آگهی با شما تماس بگیرند. از مزایای فروش ضایعات پلاستیک در سایت بازار ضایعات این است که شما می‌توانید پیش از تعیین قیمت، قیمتی که سایر فروشندگان برای محصولات خود گذاشتند را بررسی کنید.

 

جمع بندی
ضایعات پلاستیک به یکی از بزرگترین نگرانی‌های بشر تبدیل شده اند. روزانه مقدار زیادی از انواع ضایعات پلاستیک تولید می‌شوند که آلودگی محیط را در پی دارند. جالب است بدانید این ضایعات به انواع مختلفی مانند پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن سبک (LDPE)، پلی پروپیلن (PP) و پلی استایرن (PS) تقسیم می‌شوند که هر یک ویژگی، شرایط بازیافت و کاربرد مخصوص خود را دارند.

برای ارسال ضایعات پلاستیک به کارخانجات بازیافت باید در مورد نوع این ضایعات اطلاعاتی داشته باشیم زیرا برخی از انواع پلاستیک بازیافتی فرایند بازیافت بسیار پیچیده‌ای دارند، در حالیکه برخی دیگر به راحتی بازیافت می‌شوند.

 

 

 

  • Haminteam
    3 بهمن 1402 در 09:29

    پت در اینجا به معنای حیوان نیست. به ضایعات پلاستیک هم پت گفته می شود. در صورت اطلاعات بیشتر در مورد پت می توانید مقاله https://bazarezayeat.com/blog/پت-چیست/ را مطالعه کنید.

افزودن دیدگاه