جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پت چیست؟ آشنایی با انواع بطری پت

پت چیست؟ محفظه بسیاری از محصولات از پلاستیک پت تشکیل شده است. این نوع پلاستیک کاربرد گسترده‌‌ای در در تولید بطری‌های نوشیدنی و محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی دارند. بنابراین، هر روزه مقدار زیادی از ضایعات پلاستیک پت تولید می‌شود. نکته مثبت در مورد این نوع پلاستیک قابل بازیافت بودن آن است.

بنابراین، شما می‌توانید پس از مصرف، انواع پلاستیک پت را به محل بازیافت ببرید تا پس از بازیافت در تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار بگیرند. اگر شما نیز می‌خواهید در مورد پلاستیک پت اطلاعات بیشتری کسب کنید به مطالعه این مقاله ادامه دهید. در این مقاله از بازار ضایعات، ما به شما توضیح می‌دهیم که بطری پت چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد.

 

پلاستیک پت

 

بطری پت چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene terephthalate) که به اختصار با PET نمایش داده می‌شود، نام پلاستیکی شفاف، محکم، سبک و قابل بازیافت است. برخلاف بسیاری از پلاستیک‌ها، پت یکبار مصرف نیست و می‌توان از آن برای مصارف طولانی مدت‌تر استفاده کرد. به همین دلیل شرکت‌های تهیه کننده نوشیدنی از این نوع پلاستیک در تهیه بطری آب و سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.
کاربرد پلاستیک پت به صنعت نوشیدنی ختم نمی‌شود بلکه می‌توان از آن در تولید دارو، لباس‌های عایق و محصولات آرایشی نیز استفاده کرد. یکی از دلایل استحکام بالای این ماده، داشتن وزن مولکولی بالا است. دمای نرم شدن این پلاستیک حدود 70 درجه سانتی گراد یا 160 درجه فارنهایت است.

انواع بطری پت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

جهت این که اطلاعات کاملی در زمینه اینکه بطری پت چیست داشته باشید، باید درباره انواع آن باخبر شوید. پت یکی از انواع ضایعات پلاستیک است که کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد. بطری‌های پت بر اساس کاربردی که دارند به هفت دسته متفاوت تقسیم می‌شوند.

1.بطری پت کتابی: معمولا این بطری برای آب یا روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
2. بطری پت دارویی: برخی از بطری‌های PET برای بسته بندی قرص یا شربت کاربرد دارد.
3. بطری پت مایع ظرفشویی: گاهی اوقات از بطری‌های پلاستیکی پت به عنوان محفظه‌ای برای مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند.
4. بطری پت شامپو: برخی از تولید کنندگان محصولات آرایشی از این بطری‌ها برای بسته بندی شامپو استفاده می‌کنند.

 

انواع بطری پت

5. بطری پت گلاب: احتمالا در عطاری یا سوپرمارکت بطری پت حاوی گلاب را دیده باشید. معمولا از این نوع پلاستیک برای بسته بندی گلاب یا عرق نعنا نیز استفاده می‌شود.
6. بطری پت ادویه: تولید کنندگان ادویه جاتی مانند زردچوبه یا فلفل سیاه، آنها را در بسته بندی پت نگهداری می‌کنند.
7. بطری پت پنج لیتری: از این بطری‌ها برای بسته بندی روغن، دوغ، مایع ظرفشویی یا ترکیبات دیگر استفاده می‌شود.

کاربرد پت چیست؟

بطری‌های پت کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلفی مانند مراکز تولید غذا و دارو دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده به شرح زیر هستند.

1.در بسته بندی نوشیدنی، نقش بطری پت چیست؟

این بطری‌ها برای بسته بندی نوشیدنی‌های مختلفی مانند آب، نوشابه، آبمیوه، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی گاهی اوقات برای بسته بندی نوشیدنی‌های انرژی‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، شفافیت بطری‌ پت به خریداران این امکان را می‌دهد که محتویات بسته را ببینند. سبک بودن این بطری‌ها نیز آنها را به گزینه مناسبی برای بسته بندی نوشیدنی‌ها تبدیل کرده است.

2.بسته بندی نوشیدنی‌های ورزشی

از آنجاییکه این بطری‌ها وزن کمی دارند برای حمل نوشیدنی‌های ورزشی بسیار مناسب هستند.

3.بسته بندی محصولات مراقبت از پوست و مو

این پلاستیک‌ها برای بسته بندی محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو، نرم کننده، لوسیون و صابون‌های مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجاییکه این ترکیبات پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند، گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات متفاوت در صنعت آرایشی بهداشتی به شمار می‌آیند.

4.بسته بندی مواد شوینده

بطری‌های پت برای بسته بندی محصولات شوینده مانند مواد پاک کننده لکه یا نرم کننده پارچه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5.بسته بندی غذا

کاربرد بطری‌های پت تنها به بسته بندی نوشیدنی ختم نمی‌شود. این بطری‌های پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی مانند سس سالاد، ادویه جات و روغن‌های خوراکی مناسب هستند.

 

کاربرد بطری پت چیست؟

 

6.در بسته بندی داروها، نقش پت چیست؟

در صنعت داروسازی، بطری‌های پت برای بسته بندی شربت، قرص، ویتامین و سایر محصولات دارویی به کار می‌رود.

7.بسته بندی روغن‌های خوراکی

بسیاری از روغن‌های خوراکی، روغن سرخ کردنی و گیاهی در بسته بندی‌هایی از جنس پلاستیک پت نگهداری می‌شوند.

 

چه صنایعی بیشترین ضایعات پت را دارند؟

حال که فهمیدیم پت چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد به این موضوع می‌پردازیم کدام صنعت بیشترین ضایعات پت را به خود اختصاصص داده است؟

معمولا بیشتر میزان مصرف پلاستیک PET به صنعت تولید آب و نوشیدنی برمی‌گردد. پس از صنایع تولید نوشیدنی، کارخانجات مواد غذایی برای بسته بندی ترکیبات مختلفی مانند سس بیشترین سهم مصرف پلاستیک‌های پت را به خود اختصاص می‌دهند.
صنایع تولید محصولات آرایشی بهداشتی نیز بخش زیادی از بطری‌های پت را برای بسته بندی شامپو و فوم شستشوی صورت استفاده می‌کنند. علاوه بر محصولات آرایشی، داروهای بسیاری مانند قرص و شربت در بسته بندی‌هایی از جنس پلاستیک PET به بازار عرضه می‌شوند. گاهی اوقات صنایع نساجی نیز از پلاستیک پت برای تولید فیبرهای پلی استری استفاده می‌کنند.

بطری پت چگونه تولید می‌شود؟

با مفهوم بطری پت چیست آشنا شدیم اما پلاستیک پت چگونه تولید می‌شود؟ پلی اتیلن ترفتالات از پلیمریزاسیون اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک تولید می‌شود. اتیلن گلیکول مایع بی رنگی است که از اتیلن تشکیل شده است. اسید ترفتالیک نیز از زایلن تشکیل شده است و به صورت کریستال‌های سفید رنگ وجود دارد. اتیلن گلیکول یک دی ال است که دو گروه هیدروکسیل دارد. در حالیکه ترفتالیک اسید یک ماده آروماتیک دی کربوکسیلیک اسید است.
وقتی این واکنش دهنده‌ها در معرض گرما و کاتالیزگرها قرار می‌گیرند گروه‌‌های هیدروکسیل و کربوکسیل با هم واکنش می‌دهند و گروه استری بوجود می‌آورند. آب به عنوان محصول جانبی این واکنش تولید می‌شود. شمای کلی واکنش تولید پلاستیک پت به شرح زیر است.

 

تولید پلاستیک پت

 

با ضایعات پت چه کنیم؟

 

ضایعات پت کاملا قابل بازیافت هستند. بسیاری از کارخانجات این ضایعات را بازیافت می‌کنند و به چرخه تولید برمی‌گردانند. در نتیجه، می‌توان از پلاستیک پت بازیافت شده در تولید بسته بندی مناسب برای مواد غذایی، دارویی و تولید فیبرهای پلی استر جدید استفاده کرد.

پس از اطلاع داشتن از اینکه پت چیست اگر این سوال برای شما پیش آمده که ضایعات پلاستیک را کجا بفروشیم؟ باید گفت در صورتیکه شما نیز مقدار زیادی ضایعات پلاستیک پت دارید و می‌خواهید آن را بفروشید می‌توانید از طریق سایت بازار ضایعات مناسب‌ترین خریدار را پیدا کنید. سایت بازار ضایعات برای فروشندگان و خریداران ضایعات مختلف از جمله ضایعات پلاستیک این امکان را فراهم کرده است تا آگهی محصولات خود را در سایت درج کنند. به این ترتیب، خریداران مختلف می‌توانند آگهی را ببینند و به طور مستقیم و بدون واسطه با شما تماس بگیرند.

سخن آخر
پلی اتیلن ترفتالات که به اختصار با واژه پت شناخته می‌شود، ماده‌ای پرکاربرد در بسته بندی محصولات مختلف است. معمولا این ماده در بسته بندی محصولات غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به کاربرد پت ما انواع مختلفی از این پلاستیک داریم که شامل بطری پت دارویی، کتابی، شامپو و ادویه جات است. از مزایای پلاستیک پت قابل بازیافت بودن این ماده است.

بنابراین، پس از مصرف می‌توان آنها را به کارخانجات بازیافت فروخت تا پس از بازیافت در تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار بگیرند. شما باید پیش از فروش این پلاستیک به کارخانجات بازیافت، اطلاعاتی در مورد جواب این پرسش بدست بیاورید که بطری پت چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف چگونه است.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه